Submarinul militar argentinian ARA Sans Juan, localizat sâmbătă la un an de la dispariţia sa la 15 noiembrie 2017, în timpul unei misiuni în Oceanul Atlantic, cu 44 de membri de echipaj la bord, a făcut implozie, a declarat Gabriel Attiz, comandantul bazei navale de la Mar del Plata, relatează AFP.
„Submarinul este întreg, dar a făcut implozie. Se află la o adâncime de 870 metri”, a declarat comandantul bazei, după o întâlnire cu familiile victimelor.
Epava a fost localizată la circa 400 km de coastele Patagoniei, de compania privată americană Ocean Infinity.
Sâmbătă, într-un hotel din Mar del Plata, nu departe de baza navală, comandantul le-a arătat familiilor fotografii ale submersibilului făcute de module submarine.
„Acum se deschide un nou capitol. Plecând de la analiza stării în care se află submarinul, vom vedea cum vom proceda”, a afirmat el.
Înaintea comunicatului oficial, autorităţile au anunţat familiile celor 44 de marinari care au murit la bordul lui ARA San Juan.
„Încă speram ca ei să fie în viaţă”, a declarat Luis Niz, tatăl unuia din marinari, gâtuit de emoţie.
„Ne-au spus că tinerii noştri sunt înăuntru. Toţi suntem distruşi”, a mărturisit Yolanda Mendiola, mama unui alt membru al echipajului.
Potrivit unei ofiţer de marină, care a dorit anonimatul, „aducerea la suprafaţă e submarinului nu e imposibilă, dar este o operaţiune foarte complexă şi, prin urmare, foarte costisitoare”.
Un submarin ca San Juan nu putea coborî mai jos de 300 metri, dată fiind rezistenţa materialelor din care era fabricat. „Oricare ar fi cauza, submarinul a făcut implozie la 600 metri”, a arătat el.
Ocean Infinity a trimis în sudul Atlanticului nava Seabed Constructor, echipată cu tehnologia cea mai sofisticată, printre care camere submarine ce pot filma până la o adâncime de 6.000 metri.
Compania încheiase un contract cu statul argentinian ce prevedea că va primi 7,5 milioane de dolari dacă va localiza submarinul, a cărui dispariţia a provocat o mare emoţie în ţară.
Ocean Infinity este implicată şi în căutarea rămăşiţelor avionului care efectua zborul MH370 al Malaysia Airlines, dispărut în martie 2014 în timpul unei curse Kuala Lumpur-Beijing.
Detectarea unei explozii submarine în zona de operaţiuni a submarinului acreditează ipoteza unei explozii la bord, probabil a bateriilor de propulsie.
Înaintea întreruperii comunicaţiilor, comandantul lui San Juan semnalase o problemă la nivelul bateriilor, dar susţinuse că avaria nu va împiedica navigarea spre baza Mar del Plata, situată la 400 km de Buenos Aires.
Ipoteza agreată de experţi este pătrunderea apei printr-o valvă defectuoasă a „snorkel’-ului, sistemul de ventilaţie în timpul urcărilor la suprafaţă.