Va fi gata autostrada A8 până în 2033? Adrian Covăsnianu, expert în infrastructură mare: „Veștile nu sunt tocmai bune”

0
70
Adrian-Covasnianu
Adrian-Covasnianu

Autostrada A8, cunoscută și ca Autostrada Unirii, rămâne unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură din România, dar și unul dintre cele mai întârziate. La 18 ani de la aderarea țării la Uniunea Europeană și după multiple oportunități de finanțare –bilanțul rămâne modest: doar 44% din investiție este contractată, iar 56 de kilometri, adică aproximativ 18% din cei peste 300 de kilometri ai autostrăzii, sunt în execuție.

Adrian Covăsnianu, expert în infrastructură mare:

„Recentele involutii ale autostrazii imping termenul de finalizare al autostrazii dupa 2030. Chiar am facut o analiza si am trecut in resvista toate loturile cu provocarile fiecarui sector, atat cel iesean cat si cel montan. Din pacate, vestile nu sunt tocmai bune. Sunt cele pe care le avem la momentul respectiv”

Sectorul ieșean, care leagă Tg. Neamț de Iași și până la Ungheni, prezintă stadii diferite de implementare. Lotul 1, Moțca – Tg. Frumos, se află într-o etapă avansată a licitației pentru proiectare și execuție. În scenariul optimist, lucrările ar putea începe în primul trimestru al anului 2026, iar termenul estimat pentru deschiderea traficului este trimestrul I sau II 2029.

Va fi gata autostrada A8 până în 2033? Adrian Covăsnianu, expert în infrastructură mare:„Veștile nu sunt tocmai bune”

Lotul 2, Tg. Frumos – Lețcani, are o situație similară. Dacă nu apar contestații și finanțarea este asigurată, execuția ar putea începe încă din acest an, cu finalizare estimată tot pentru 2029. Loturile 3 și 4, Lețcani – DN 24 și DN 24 – nod Golăiești, se află în proceduri de licitație, unele fiind contestate. În cel mai optimist scenariu, finalizarea lucrărilor pentru aceste tronsoane ar putea avea loc tot între trimestrul III și IV 2029.

Lotul 5, de la Nod Golăiești până la podul de la Ungheni, depinde de semnarea contractelor și finalizarea proiectării până la sfârșitul anului 2026, cu termene de finalizare estimate în 2028.

Adrian Covăsnianu, expert în infrastructură mare:

„Speram la un rezultat pozitiv de la Comisia Europeana pentr propunerea de a introduce pe sectorul Ungheni Iasi Targu Neamt in programul militar SAFE  ar trebui sa avem o predictibilitate mai clara spre sfarsitul anului. Atunci putem face o reanaliza sa vedem daca predictiile actuale se confirma sau se infirma. Momentan, suntem in scenariul in care stagnam. Suntem ingrijorati, noi, ca societate civila dar speram ca vestile pozitive din partea Comisiei vor mai scadea din aceasta energie”

Podul de la Ungheni, o investiție deja în execuție, va fi primul pod peste Prut cu patru benzi. Dacă mobilizarea constructorului se menține, acesta ar putea fi gata spre sfârșitul anului 2026 sau începutul anului 2027.

5 1 vote
Article Rating

Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments