Două lumi într-o singură școală. Școli ”ghetoizate” în Iași

Un caz flagrant de discriminare etnica zguduie invatamantul iesean. La Iasi a fost create primele clase speciale pentru elevii de etnie roma, pe care Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Iasi nu ii doreste impreuna cu elevii de nationalitate romana, sustin asociatiile pentru apararea drepturilor populatiei rrome. Reactia asociatiilor fata de acest fenomen s-a lasat cu amenintarii grave, dar si cu plangeri la Minister si la Consiliul National de Combatere a Discriminarii (CNCD)

0
3009

Școala “Ion Neculce” din Iasi, considerata in topul rusinii, situate intr-un cartier al orasului Iasi, unde populatia etniei rome este in procent de 41%, se afla in centrul unui scandal privind o flagranta discriminare pe criteii etnice. Potrivit unei situatii intocmite de ONG-urile locale profilate pe drepturile romilor, sursele de venit ale acestora sunt ajutorul social si alocatiile copiilor, in timp ce problemele populatiei scolare sunt legate de absenteism si abandon scolar, cauzele fiind diverse: veniturile insuficiente ale parintilor care nu le pot asigura cele necesare frecventarii scolii (rechizite, articole de vestimentatie, incaltaminte), nivelul de educatie scazut al parintilor, cultura traditionala, parinti plecati in strainatate care nu mai pot monitoriza copii ramasi in grija rudelor (bunici, matusi etc.). La nivelul scolii rata absenteismului scolar este ridicata, iar performantele școlare sunt reduse, fapt atestat de rezultatele elevilor obtinute la examenele de capacitate din ultimii ani. Colectivele de elevi nu depasesc 27 de elevi maxim. Exista o singura clasa pregatitoare cu copii romi preponderent. La aceasta scoala invata 7 clase pregătitoare de la scoala Titu Maiorescu, scoala aflata la 400 metri, o scoala elitista unde parintii platesc afterschool, dar care nu are spatiu suficient.

 

Școala copiilor din ghetou

Un fapt pe care asociatiiile au insistat sa il puncteze este acela ca la Scoala Titu Maiorescu a fost titular sotul inspectoarei generale, Genoveva Farcas, iar afterschool-ul se face pe banii parintilor

”Este o segregare crunta. La Ion Neculce mergeau, in mod traditional, copiii din ghetouri, de la celebrul camin M2, si de pe Sf. Andrei si Ipsilante. In mod normal, copiii din ultimele doua zone ar fi trebuit sa mearga la Scoala Gheorghe Asachi de langa Palat, dar arondarea o face Inspectoratul si a arondat, fara consultarea inspectorului pentru minoritati, in asa fel incat, de ani de zile, copiii sunt izgoniti din centru catre Ion Neculce. Faptul ca sunt trimisi in Cantemir nu este cea mai rea problema dar, la 300 de metri sunt doua scoli arondate unor strazi pe care sta populatie mai rafinata. Practic, la scoala Maiorescu s-a arondat spuma. De cealalta parte a bulevardului se afla scoala Ion Neculce, la care s-a arondat populatia rau famata. Legea spune ca nu facem segregare pe criterii de performanta etnica si nici pe dizabilitati”, a spus Elena Motas, consilier pe problemele romilor la nivelul judetului Iasi

 

Amenintarile inspectorului general

La Scoala Ion Neculce exista urmatoarele colective: cls I cu 19 elevi,, cls II -26, cls III A 14, cls III B 14, cls IV -18,cls V-18, cls VI-22, cl VII 27, cls VIII -27. In ciuda colectivelor reduse, scoala are personalitate juridical, doar ca sa nu fie amestecati elevii romi si saraci cu cei de la Maiorescu, sustin reprezentantii comunitatii rome din Iasi. Pentru a nu fi desfiintata/comasata, si pentru a mentine copii romi izolati de scoala Titu Maiorescu, scolii Ion Neculce i-a fost arondata o locatie, o gradinita, in alt cartier al orasului la o distanta foarte mare doar pentru a nu afecta finantarea per elev.

La Ion Neculce, clasele sunt sub efectiv, in timp ce la Maiorescu, clasele sunt pana in 30 de elevi, supraaglomerate. La Titu Maiorescu sunt 7 clase pregatitoare, la Ion Neculce este doar una, cu 17 copii. Cei de a ISJ nici nu vor sa discute despre aceasta problema foarte sensibila. Cand le-am facut adresa in partea Prefecturii si asociatiilor de romi, Genoveva Farcas a inceput sa faca presiuni pe sotul meu si sa ii transmita amenintari de genul- “ce, nevasta-ta a uitat ca lucrezi la Inspectorat?”. Cand I se aduc astfel de probleme la cunostinta, Farcas isi iese din pepeni- “a, vrei razboi cu Inspectoratul, tu si nevasta-ta?”. Ea nu se prezinta niciodata la intalnirile noastre pentru a gasi solutii in comun. Este doar cu performanta, cu baile de multime si cu evenimente, in timp ce scolile cad pe copii si se ghetoizeaza”, a spus Elena Motas.

 

Locurile speciale luate de la romi si date moldovenilor?

ISJ a decis să ofere spatiu scolii Maiorescu in locatia Ion Neculce fara sa faca mixarea scolilor in baza unor prevederi din metodologia de inscriere. In conformitate cu metodologia de inscriere 2019-2020, Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență. De asemenea, în situația unităților de învățământ care au un număr mare solicitări, inspectoratele școlare pot decide extinderea activității acestora în alte unități de învățământ care au spații disponibile.

Inspectoratul s-a folosit de aceasta prevedere ca sa mentina starea de fapt, inclusiv arondarea au facut-o defectuos. Strazile arondate scolii Neculce sunt populate de copii saraci si romi, blocuri ghetou, inclusiv străzi din vecinatatea gradinitei preluate pentru a se mentine personalitatea juridica, situate in alt cartier aflate la distanta de scoală. Teoretic au gasit acoperire. Tot la aceasta scoala a fost prezent fenomenul Braila in ultimii 4 ani.

 “Conform metodologiei de inscriere pentru anul anul scolar in curs, numarul de clase trebuie afisat la inceputul inscrierilor. Alocarea unui numar de clase suplimentare se face in conditiile in care infrastructura permite. Mai mult, clasele au fost amenajate de catre cealalta scoala. Un alt aspect este cel al alocarii discretionare. La Liceul Pedagogic, de exemplu, nu sunt alocate locuri suficiente pentru romi. Pentr romi nu exista nicio egalitate de sanse la Iasi, pentru ca pana si locurile speciale de la Pedagogic li se iau elevilor romi si se dau moldovenilor care nu sunt cetateni romani”, a punctate Elena Motas.

 

Plangeri catre Minister si CNCD

La Ion Neculce, dintr-o serie de 25 elevi, nu a lasat sa intre in capacitate decat 5,ca sa nu scada rezutatele scolare, mai sustine Elena Motas.

De cand am spus ca fenomenul Braila (n.r. o tehnică adoptată de unele școli ori de inspectoratele școlare locale, prin care se crește artificial nota de promovare la evaluările naționale sau bacalaureat). este prezent si la Iasi au inceput represiuni impotriva mea si a sotului meu, ca angajat al ISJ. Eu sunt responsabila de toate aspectele ce privesc strategia de integrare a romilor si nu imi indiferenta nicio problema, cu atat mai mult un astfel de caz de discriminare. Mai mult, sunt datoare sa monitorizez modul in care se implementeaza politicile publice pentru romi. Doamna Farcas sfideaza pe toata lumea si face regulile dupa bunul plac”, a mai spus Elena Motas.

Toate aspectele sesizate in acest articol au fost trimise si catre Ministerul Educatiei si Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.

“De comun acord intre cele doua scoli, o parte din spatiul Scolii Gimnaziale „Jon Neculce” a fost dat spre folosinta Scolii Gimnaziale „Titu Maiorescu”, provizoriu, pentru anul scolar in curs, pana la identificarea unei solutii viabile pe termen lung. Astfel, toate clasele pregatitoare ale celor doua unitati de invatamant utilizeaza acelasi spatiu, si anume parterul cladirii, fapt care anuleaza acuzele de segregare scolara. Dorim sa precizam ca la nivelul I.S.J. Iasi exista o foarte buna colaborare intre inspectorul scolar pentru minoritati, prof. Viorel Motas, consilierul din cadrul lnstitutiei Prefectului, prof. Elena Motas, ONG-uri si asociatii cu activitate in domeniul minoritatilor, astfel incat nu au existat In judetul Iasi cazuri de segregare si nici reclamatii sau petitii din partea parintilor in acest sens., a declarat Genoveva Farcas, inspectorul general al ISJ Iasi.

In ce priveste raspunsurile celor doua scoli, conducerea de la Ion Neculce sustine ca “ in baza unei decizii a Consiliului de Administratie s-a acceptat relocarea claselor de la Maiorescu”, in timp ce conducerea de la Titu Maiorecu comunica faptul ca …“nu are niciun copil rom”

Astfel de raspunsuri suna clar a segregare la nivel de unitati scolare. In 2019 nu putem sa facem invatamant pentru negri si pentru albi, pentru prosti si destepti, pentru saraci si bogati. Pentru doamna inspector general nu conteaza elevii, ci elitismul si politica. Vreau ca la Iasi, copiii de etnie roma sa aiba egalitate de sanse reale,nu doar la nivel de declaratii”, a conchis Elena Motas.

 

Update: Azi (07.06.2019) am primit un raspuns :

 

Către 7 Est

În atenția redactorului șef

[email protected]

DREPT LA REPLICĂ

  În urma publicării articolului Două lumi într-o singură școală. Școli ”ghetoizate” în Iași, care conține neadevăruri și grave acuze nefondate, dorim să vă transmitem un drept la replică, pe care vă rugăm să îl publicați alături de articolul menționat, pentru o corectă informare a cititorilor.

În județul Iași nu există clase speciale pentru copiii de etnie romă, populația școlară fiind mixtă în toate unitățile de învățământ. Afirmațiile doamnei Elena Motaș la adresa populației școlare de etnie romă denotă o atitudine incorectă, inechitabilă, față de copiii pe care îi include în categoria „populația rău famată”, în timp ce pentru alți copii folosește cuvinte precum “spuma” sau „populație rafinată”. Toate acuzele doamnei Motaș legate de presupusul caz de segregare școlară identificat sunt incorecte, subiective. Menționăm că problematica minorității rome este gestionată de inspectorul școlar pentru minorități, prof. Viorel Motaș, care are sarcini specifice incluse în fișa postului și care ocupă o normă întreagă în organigrama I.S.J. Iași, tocmai pentru a soluționa eficient problemele care apar în această sferă de activitate.

La nivelul Inspectoratului Școlar Județean Iași există un obiectiv clar inclus în Programul Managerial al I.S.J. Iași pentru anul școlar 2018-2019 privitor la Asigurarea accesului tuturor copiilor/elevilor la serviciile educaţionale care vizează numeroase direcții de acțiune.

Totodată, I.S.J. Iași implementează o serie de proiecte care au drept obiectiv sprijinirea unităților de învățământ din medii socio-educaționale defavorizate în vederea diminuării situaţiilor de părăsire timpurie a şcolii/ abandonului şcolar, în activitățile cărora sunt incluși și elevi romi. Un exemplu reprezentativ este proiectul Școli prietenoase în comunități implicate, derulat în unități de învățământ precum Școala Gimnazială „Petru Rareș” Hârlău, Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” Podu Iloaie, Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti” Răducăneni, situate în comunități cu populație romă. Alte proiecte de impact implementate de I.S.J. Iași sunt: Comunități implicate, educație de calitate ID103759, care se adresează prin programe remediale elevilor din comunitățile de romi din Mironeasa, Domnița, Țibana și Țibănești, precum și Erasmus+: Consorțiu regional pentru educație de calitate în medii defavorizate (CREDEM) 2017-1-RO01-KA101-036840, care vizează accentuarea dimensiunii europene, redimensionarea și regândirea școlară privind incluziunea socială, reducerea și prevenirea abandonului școlar prin adoptarea, în școlile județului Iași, a unui set de strategii și instrumente moderne în activitatea didactică și managerială.

Cu privire la cele două unități de învățământ la care se face referire, precizăm că pentru anul școlar 2018-2019, Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” a propus un număr de 4 clase, iar în urma finalizării înscrierilor la clasa pregătitoare, au fost organizate cinci colective de elevi. Pe de altă parte, Școala Gimnazială „Ion Neculce” a propus constituirea unei clase pregătitoare, pe care a și realizat-o. Din acest motiv, pentru anul școlar 2018-2019, Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” s-a găsit în imposibilitatea asigurării unor spații suficiente pentru toți elevii înscriși. Întrucât Școala Gimnazială „Ion Neculce” dispunea de spațiu excedentar, distanța dintre cele două unități școlare fiind relativ mică, în conformitate cu prevederile unui protocol de colaborare între cele două unități școlare și în baza acordurilor și a hotărârilor celor două consilii de administrație, cinci săli de clasă din spațiul Școlii Gimnaziale „Ion Neculce” au fost cedate spre folosință, temporar, Școlii Gimnaziale „Titu Maiorescu”, pentru anul școlar în curs. Astfel, toate clasele pregătitoare ale celor două unități de învățământ utilizează același spațiu, și anume parterul clădirii Școlii Gimnaziale „Ion Neculce”, aspect care facilitează o foarte bună integrare și comunicare a copiilor din cele două unități școlare.

Se impune a fi menționat că în luna ianuarie 2016, Comisia județeană de înscriere în învățământul primar a reconfigurat circumscripțiile școlare de pe raza municipiului Iași pe fondul variațiilor demografice și al dinamicii dezvoltării imobiliare la nivelul orașului, astfel încât străzi ce aparțineau Școlii Gimnaziale „Titu Maiorescu” aparțin acum Școlii Gimnaziale „Ion Neculce”, pentru a echilibra repartiția populației școlare în zonă. De asemenea, conform legislației în vigoare, străzile din imediata apropiere a unei școli nu pot fi arondate unei alte unități de învățământ. Menționăm și faptul că Primăria Municipiului Iași cunoaște această situație, care se va concretiza în încheierea unei convenții privind cota aferentă Școlii Gimnaziale „Titu Maiorescu”, din facturile de utilități ale Școlii Gimnaziale „Ion Neculce” Iași.

Școala Gimnazială „Ion Neculce” are personalitate juridică întrucât școlarizează un număr de 550 de elevi. De asemenea, Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” școlarizează un număr de 1592 elevi, ceea ce face imposibilă arondarea unei noi structuri, așa cum se sugerează în articolul pe care l-ați publicat.

Și în acest an școlar, numărul locurilor speciale destinate elevilor romi a fost stabilit în conformitate cu reglementările în vigoare, Anexa 1 a O.M.E.C.T.S. nr. 4802/31.08.2010, Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011-2012, cu modificările și completările ulterioare și Metodologia din 2 octombrie 2018 privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2019-2020, publicată în M.O. cu numărul 897/24.10.2018. Detaliile se găsesc în broșura destinată elevilor de clasa a VIII-a: http://isjiasi.ro/index.php/examene-si-concursuri2/admitere/admiterea-in-clasa-a-ix-a-de-liceu-si-scoala-profesionala/820-brosura-de-admitere-in-invatamantul-liceal-profesional-si-dual-an-scolar-2019-2020, astfel încât se poate observa că au fost alocate elevilor romi un număr de 182 de locuri în clasa a IX-a, învățământ liceal și profesional. Din analiza efectuată în anul școlar 2018-2019, din 197 de locuri alocate tinerilor romi pentru clasa a IX-a au fost ocupate doar 40. De asemenea, precizăm că în ultimii doi ani școlari se constată o creștere a numărului de locuri alocate profilurilor solicitate de elevii de etnie romă. Astfel, afirmația d-nei Motaș care acuză „o alocare discreționară” a locurilor este total nefondată.

Cuvintele și replicile atribuite în textul publicat de dvs. d-nei prof. dr. Genoveva Farcaș, inspector școlar general, nu sunt reale, dar acest aspect va fi reglat pe cale juridică, întrucât afectează pe nedrept imaginea instituției și a inspectorului general.

Prin toate demersurile pe care le întreprinde, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi monitorizează aplicarea legislaţiei în vigoare în toate unităţile de învăţământ din judeţ, inclusiv pe aceea privind respectarea dreptului la educație al elevilor, asigurarea echității și egalității de șanse, precum și interzicerea segregării școlare.

  INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL,

  prof. dr. Genoveva Aurelia FARCAȘ

 

 

Purtător de cuvânt,

Prof. Sabina MANEA

 

Update: 17:00 07.06.2019 :

Către 7 Est

În atenția redactorului șef

[email protected]

DREPT LA REPLICĂ, LA REPLICA DOAMNEI INSPECTOR ȘCOLAR GENERAL GENOVEVA FARCAȘ

Replica doamnei inspector general Genoveva Farcaș, este aberantă, vrea să găsească , ca de obicei un țap ispașitor pentru anumite nereguli. Personal nu fac acuzații nefondate, sunt constatari corecte, obiective și care pot fi probate cu dovezi.

Problematica educației minorității rome, și a altor minorități din județul Iași trebuie sa fie o preocupare constanta a managerului institutiei împreună cu toata echipa. A face afirmatii precum: Menționăm că problematica minorității rome este gestionată de inspectorul școlar pentru minorități, prof. Viorel Motaș, care are sarcini specifice incluse în fișa postului și care ocupă o normă întreagă în organigrama I.S.J. Iași, tocmai pentru a soluționa eficient problemele care apar în această sferă de activitate., dovedește lipsa de interes și implicare a doamnei inspector general în educația altor categorii.

Inspectorul pentru minorități a semnalat in repetate rânduri foarte multe probleme dar doamna inspector general nu a dorit să ia act de ele. Informările s-au făcut inclusiv prin referate înregistrate prin registratura instituției.

La nivelul instituției Prefectului există Grupul de Lucru Mixt, care îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor H.G nr. 18 din 14.01.2015 privind Strategia Guvernului României de incluziune a cetăţenilor români aparţinând minorităţii romilor, format din reprezentanţi ai structurilor deconcentrate ale ministerelor, membrii organizațiilor neguvernamentale și delegați ai comunităților locale cu un număr semnificativ de cetățeni români aparținând minorității rome, inclusiv consilieri județeni locali, adică inclusiv doamna Farcaș este membru …dar nu a fost prezenta niciodată la aceste întâlniri, așa cum am mai precizat. In cadrul sedințelor au fost semnalate de către membrii grupului toate aspectele cu privire la fenomenele de segregare precum și alte probleme din spatiul educațional ieșean, consemnate în minutele de ședință și transmise către ISJ , în atenția inspectorului general spre știință și rezolvare, exista corespondență oficială în acest sens

Proiectele de care face vorbire doamna inspector sunt inițiate de doamna Camelia Gavrilă, dar nu propun intervenții pentru prevenirea segregării școlare, sunt proiecte care vizează alte componente printre care și programe de recuperare școlară de tip ”a doua șansa” …. deoarece ”prima șansa” pentru romi este din start ratată.

Programul managerial a ISJ contine direcții de acțiune și măsuri fără indicatori de rezultat cuantificabili, sună frumos ”pedagogic chiar”, ca și forme fără fond. Doamna inspector vorbeste de ”dimensiunea europeana a educației” și uită că există școli ca în evul mediu.

Orice persoana poate verifica arondarea circumspriptiilor scolare, disponibilă pe site-ul ISJ, și poate constata că zone unde locuiesc romi sunt arondate școlii Ion Neculce, nu este respectat criteriul cu proximitatea domiciliului.

Mai mult decât atât și în anul 2015, inspectorul pentru minorități cât și Instituția Prefectului au solicitat prin referat, respectiv adresa oficială, reconfigurarea, circumspripțiilor școlare, deoarece părinții reclamau faptul ca arondarea a fost modificata cu doua zile înainte de înscrierile în clasa pregatitoare, și aceasta intenție era privită ca o tendință de segregare etnică și pe criteriul social. ( adrese anexate )

Doamna inspector general dovedește prin acest drept la replică o necunoaștere totală a legislației în domeniu, a fenomenului de segregare (tipuri, criterii, forme de segregare) .

 Conform actelor normative specifice inspectorul general este responsabil în mod direct de prevenirea și combaterea segregării prin Comisia pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discrimininarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii, instituită în acest scop, dar nu stim în ce măsură există o astfel de comisie sau dacă este funcțională.

Școala Gimnazială „Ion Neculce” are un număr de 226 elevi in corpul de clădire din strada Romană nr. 30, conform adresei oficiale primite din partea școlii, diferența pâna la 550 sunt elevi din alte locații arondate, aflate in alte zone ale orașului, inclusiv un corp cu preșcolari. De asemenea, Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” școlarizează un număr de 1592 elevi, ceea ce demonstreză faptul că în fiecare an s-au alocat un număr de clase peste plan, și astfel s-a creat această discrepanță.

In concluzie dacă până se lămurește doamna inspector general Genoveva Farcaș asupra fenomenului cât și asupra responsabilității solicităm experții avizați să își spună cuvântul, în speță Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii, deoarece există un precedent în acest sens când ISJ a primit amendă intr-un alt caz http://reporteris.ro/iasi/educatie/item/75284-o-%C8%99coal%C4%83-din-ia%C8%99i-%C8%99i-inspectoratul-%C8%99colar,-amendate-pentru-discriminarea-elevilor-de-etnie-rom%C4%83.html

Elena Motaș, consilier al minorității rome din județul Iași

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments