Sfântul Valentin vs. Dragobete

Februarie este, la români, luna în care tineri de toate vârstele sărbătoresc iubirea. Mai întâi, acum vreo 20 și ceva de ani, pe la televizor au apărut reclame cu Sărbătoarea Sfântului Valentin, de pe 14 februarie. Dar sărbătoarea este bine cunoscută la catolicii din Vest, așa că au apărut imediat reacții negative. Pentru a împăca pe toată lumea, etnografii au revitalizat o sărbătoare veche românaescă: Dragobetele, care se marchează pe 24 februarie. Despre cele două momente ne-au împărtășit părerile un diacon american stabilit la Iași și un etnograf. Stephen Holley are 66 de ani. Fost preot baptist, convertit la ortodoxie, a renunţat definitiv la traiul din Statele Unite ale Americii şi în 2012 s-a mutat la Iaşi. La rândul său, Victor Munteanu este muzeograf la Complexul Muzeal Moldova, și, în același timp, are studii aprofundate de etnografie.

0
565
Stephen vs Munteanu

Stephen Holley: ”Sfântul Valentin este un simbol al alegerii mature a dăruirii de sine și are valoarea adevăratului și îndelungatului angajament al cuplului căsătorit”.

 Victor Munteanu: ”Indiferent de cum se numește, orice cinstire a iubirii e binevenită”.

 

1. Ce părere aveți despre Dragobete/Sf Valentin?

 Stephen Holley: Mi-e teamă că nu știu nimic despre Dragobete și despre legendele legate de această sărbătoare. Am căutat pe Google și am găsit un mic articol despre acesta pe Wikipedia, deci asta este tot ce știu despre Dragobete. Se bazează pe o legendă păgână fără suport faptic, care are de-a face cu sosirea timpurie a primăverii și îndepărtarea iernii. Este, deci, metamorfozarea într-o poveste despre tineri și tinere care își arată dragostea unul pentru altul. Este mai mult despre depășirea timidității cu îndrăzneală – ar putea fi echivalat cu sosirea primăverii.

Victor Munteanu: Sfântul Valentin este o sărbătoare care își are originea în lumea britanică. Cei care au emigrat în Lumea nouă (America) au luat acaestă sărbătoare cu ei. Lumea Nouă a prelucrat-o în creruzetul în care a prelucrat și alte obiceiuri, și, într-o societate contemporană post-industrială a re-exportat-o spre Europa și văd că a prins foarte bine. Practic, atât Sfântul Valentin, cât și Dragobetele, au o origine comună – divinitatea fertilității indo-europeană, transformată într-o zeitate a iubirii care e firesc să prindă în societatea contemporană. E o sărbătoare la fel de veche ca și Dragobetele, numai că, spre deosebire de Dragobete, datorită purtătorilor acestei sărbători și a felului în care a fost pusă în valoare, a supraviețuit și s-a dezvoltat, s-a răspândit în întreaga lume, nu numai în Europa, ci și în Japonia, Africa de Sud și Australia. În schimb, Dragobetele era aproape dispărut din mențiunile etnografilor pe la sfârșitul secolui al XVIII-lea, începutul secolului al XIX-lea. A reapărut în atenția publicului după anul 1990, ca o reacție la Sfântul Valentin.

 

2. Are această sărbătoare vreo legătură cu Biserica?

Stephen Holley: Desigur! Sfântul Valentin a fost un sfânt martir pentru credincioșii creștini și a fost înhumat pe Flaminian Way în Roma, în anul 350 înainte de Cristos, o biserică a fost construită pe mormântul său și a fost construită, de asemenea, o catacombă pentru a ascunde relicvele mai multor sfinți martiri în Roma. În secolul IX, rămășițele sale au fost mutate și aduse în biserica Sf. Praxedes, în interiorul zidului orașului.

Notorietatea sa a venit pentru că a trăit într-un timp în care împăratul roman interzicea tinerilor să se căsătorească pentru că bărbații căsătoriți rar erau voluntari pentru armata romana și împăratul avea nevoie disperată de soldați din cauza invaziilor barbare. 

Victor Munteanu: Mi-e greu să cred că Dragobetele are vreo legătură cu Biserica. E o sărbătoare precreștină. Să ne aducem aminte, să zăbovim asupra faptului că ambele se desfășoară într-un context care este strâns legat de ziua când, în credințele vechi, arhaice, are loc împerecherea păsărilor.

 

3. Spuneți câteva dintre superstițiile legate de această sărbătoare (Dragobete/Sf. Valentin)

Stephen Holley: În Vest, tradiția afirma că păsările își aleg partenerii în ziua sărbătorii (14 februarie). De aceea, se credea că un îndrăgostit trebuie să se logodească cu iubita pe 14 februarie, pentru că era o dovadă de a-și demonstra fidelitatea față de cel iubit, așa cum Sfântul Valentin și-a demonstrat credința față de Cristos, Dumnezeul nostru, și și-a dat viața în sfântul martiriu. Când cuplurile se căsătoresc, acest fapt simbolizează unirea a două ființe în Cristos.

Victor Munteanu: Legat de Dragobete existau în vechime superstiții. În această zi, nu era bine să muncești deloc, pentru că îți mergea rău tot anul, sau te pășteau bolile. Anumite superstiții sunt punctuale: păsările nu mâncau porumbul dacă vei munci. Existau și alte tipuri de credințe privind Erosul, fecunditatea: mai mult decât de iubire, înclin să cred că era vorba despre fecunditate, pur și simplu. În lumea arhaică, păsările trebuiau să-și găsească perechea, pentru că, altfel, nu puteau avea pui. Femeile trebuiau să atingă un bărbat străin (adică din altă localitate) pentru a fi drăgăstoase tot timpul anului, era rău dacă nu te săruta un băiat, fată fiind, în ziua de Dragobete, pentru că atunci nu-ți găseai perechea prea curând. Dar era foarte bine dacă se întâmpla acest lucru, pentru că fetele se măritau până la următoare zi de Dragobete.

 

4. Credeți că sărbătoarea Dragobetelui ar putea fi importată de alte națiuni, așa cum s-a întâmplat la noi cu Valentine`s Day?

Stephen Holley: Această sărbătoare este probabil bună pentru români pentru că, în timp, au înțeles-o bine, dar ar putea fi străină pentru alte culturi și există o mare posibilitate să fie folosită abuziv de alte culturi care pot vedea în aceasta doar posibilitatea de a deveni sexual agresivi.

Victor Munteanu: Nu cred că Dragobetele ar putea fi importat de alte națiuni, și vă spun și de ce: migrația românilor a început acum cel mult 25 de ani, 30 de ani. Atunci, în afară de specialiști, etnografi, nu știa nimeni de Dragobete, pe când sărbătoarea Sfântului Valentin a fost dusă de cei care au emigrat masiv pe la sfârșitul secolului XVIII, începutul secolului al XIX-lea. Acum însă, nu se mai poate, convingerea mea este că nu, mai ales că nici la români sărbătoarea Dragobetelui nu a fost foarte importantă.

 

5. Ce mesaj transmite această sărbătoare (Dragobetele/Sf. Valentin)?

Stephen Holley: Ziua Sfântului Valentin este înrădăcinată și tradițională  în istoria creștinismului pentru că Sfântul Valentin a fost o persoană reală, un preot sfânt în Roma la mijlocul secolului al III-lea. Sfântul Valentin a căsătorit în secret multe cupluri, împotriva voinței guvernului, deoarece căsătoria era un ritual creștin sacru și împăratul nu avea dreptul să îl interzică. A fost eventual martirizat pentru acțiunile sale împotriva împăratului pentru că a refuzat să asculte ordinele. A fost bătut cu bâte și apoi decapitat. Prin urmare, Sfântul Valentin este un simbol al alegerii mature a dăruirii de sine și are valoarea adevăratului și îndelungatului angajament al cuplului căsătorit.

Victor Munteanu: Mesajul pe care îl transmite Dragobetele este unul plăcut, până la urmă, fiecare dintre noi este liber să sărbătorească această zi, mai ales că sărbătoarea a existat în tradiția noastră. Ce mesaj poate să transmită o sărbătoare transformată dintr-o credință a fecundității în una a iubirii, a Erosului? Indiferent de cum se numește, orice cinstire a iubirii e binevenită.

 

6. Care dintre aceste sărbători vi se pare mai atractivă și de ce?

Stephen Holley: Așa cum am mai spus, Sfântul Valentin este un simbol al alegerii mature a dăruirii de sine și are valoarea adevăratului și îndelungatului angajament al cuplului căsătorit. În schimb, Dragobetele simbolizează infatuarea și imaturitatea tinerilor unul față de altul. Pentru om contează aparenţa, dar Domnul se uită la inimă.

Victor Munteanu: Nu pot să spun. Sfântul Valentin este însoțit și de un dar, făcut de el către ea, de ea către el, pe când Dragobetele nu are acest obicei și nici nu l-a avut. Ceea ce se întâmplă astăzi cu Sfântul Valentin și cu Dragobetele este o punere în scenă. Nici una, nici alta nu mai păstrează originea inițială. În secolul XVI, Sfântul Valentin se manifesta printr-un catren rostit de un băiat fetei pe care o îndrăgea. La Dragobete nici măcar acest exercițiu nu există, erau niște manifestări pe câmpuri, prin pădurile proaspăt deszăpezite, cu o horă, cu o fugăreală ludică pe dealuri și cu furtul unui sărut. Iar sărutul acela consfințea acel parteneriat periodic până la următorul Dragobete. Astăzi, și de o parte, și de alta, se fac daruri, petreceri care s-au mutat de pe câmpuri în localuri. Care e mai atractivă? Personal, nu fac o ierarhie între sărbători.

   

7. Care este mesajul dumneavoastră personal pentru cei care celebrează aceste zile?

Stephen Holley: Din perspectiva unui consilier pentru căsătorie și familie, așa cum sunt eu, cel mai bun sfat pe care îl pot da oricărui tânăr este să caute persoana potrivită pentru a se căsători. Cartea mea, ”Cum să aleg partenerul potrivit pentru viață”, va fi editată în România în curând. În această carte discut aceste lucruri în mai multe detalii. Mesajul principal este acesta: indiferent că e vorba de Sfântul Valentin sau Dragobete, gândește bine și alege persoana potrivită, nu alege un partener doar pentru că e Dragobete sau Sfântul Valentin.

Victor Munteanu: Fiecare este liber să le celebreze pe amândouă, atâta timp cât nu fac rău celorlalți. Nu este o concurență între sărbători. Eu cred că apariția prin mass-media și acest import de peste ocean a Sfântului Valentin au făcut posibilă renașterea Dragobetelui. Dragobetele își datorează existența Sfântului Valentin. Orice manifestare care aduce în prim-plan iubirea, dragostea, așa cum sunt și Sfântul Valentin, și Dragobetele, nu poate dăuna nimănui. Nici măcar tendința spre un consumerism exagerat nu este foarte rea, pentru că asta depinde de fiecare om. Fiecare dintre noi alege cât consumă și pentru ce anume și când. Deci nu putem impune, nu suntem un minister al moralei. Atâta timp cât nu fac rău nimănui, să le lăsăm să se manifeste.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments