Românii cheltuie mai mult pentru prestigiul lor social decât pentru nevoi funcționale

0
188 views
Black Friday

Psihologul Libertatea, despre vânzările record de Black Friday 2018: „Românii cheltuie mai mult pentru prestigiul lor social decât pentru nevoi funcționale”

Vânzări record de Black Friday 2018, cu aproape 40% mai multe decât anul trecut. În spatele acestui consumerism accelerat se ascunde o întreagă psihologie pe care o aflăm de la psihologul Libertatea, Cezar Laurenţiu Cioc.

„Din perspectivă psiho-socială, putem spune că nevoile oamenilor cu privire la achiziţionarea de produse ori servicii sunt fie nevoi funcţionale, fie nevoi legate de prestigiul social. Altfel spus, există o tendinţă de a cumpăra bunuri legate de strictul necesar şi funcţional pentru că sunt mai ieftine, dar principala motivaţie, care a stat şi la baza vânzărilor record din acest an, a fost nevoia oamenilor de a-şi spori imaginea socială în percepţia celor din jur, prin achiziţionarea de produse scumpe ori de lux. Trăim într-o perioadă în care oamenii sunt asociaţi cu ceea ce deţin mai mult decât cu ceea ce reprezintă pe plan intelectual sau spiritual. Aşa se explică tendinţa de a cumpăra în fiecare an produse tot mai noi şi mai scumpe. Un exemplu în acest caz este schimbarea anuală a telefonului mobil, deşi telefonul luat anul trecut funcţionează încă foarte bine. Nu nevoia funcţională stă la baza acestui tip de consumerism, ci setea de prestigiu social”, spune psihologul Cezar Laurențiu Cioc.

„Un alt motiv important al vânzărilor record de Black Friday este reprezentat de ideea de reducere. Cei mai mulţi dintre oameni nici nu cunosc preţul initial al produselor achiziţionate, dar sunt puternic impresionaţi de literele de-o schioapă care anunţă procentul de reducere. Când percepi vizual scrisul mare şi, de obicei, cu litere roşii „40%, 50%, 60%, 70%”, se activează automat în minte ideea de câştig, de afacere, de ocazie unică. Puţini oameni ştiu că preţul iniţial, din care se face reducerea, este uneori crescut artificial exagerat de mult înainte de perioada de promoții tocmai pentru ca vânzătorul să aibă de unde reduce. Reducerile determină oamenii să cumpere produse ori servicii de care literalmente nu au nevoie funcţională”, mai spune psihologul. „Achiziţia este determinată de un sentiment de satisfacţie al oamenilor că au rămas în buzunar cu procentul reducerii. Ei uită că, dacă iei un produs de care nu ai neaparată nevoie, iar el costă 100 de lei şi are reducere 40%, nu ai câştigat 40 de lei, ci ai cheltuit 60”, concluzionează psihologul Libertatea, Cezar Laurenţiu Cioc.

SURSA www.libertatea.ro