Un oras intreg aruncat in aer de un personaj obscur. Licitatii trucate, cheltuieli fictive si un „cazier” pestrit

0
2.067 views

Florin Zamfir, un personaj care s-a invartit numai in cercurile oamenilor cu bani si relatii, dar care peste tot a starnit scandal, este artizanul unei afaceri dubioase cu fonduri europene, care este pe cale sa blocheze activitatea Primariei Harlau @ Controlorii europeni au descoperit abateri enorme: cheltuieli fictive, licitatii trucate, bani platiti aiurea pentru deplasari care nu au fost efectuate etc @ Banii s-au scurs prin intermediul unei fundatii a carei presedinte este Florin Zamfir @ Culmea culmilor: managerul financiar al proiectului este o fosta angajata a Finantelor, trimisa in judecata pentrru ca a fasificat mai multe documente pentru a vira din banii instutiei o suma de bani in contul fiului ei

Dosar de studiu pentru procurorii DNA. Primaria orasului Harlau are conturile blocate din cauza unor nereguli depistate la implementarea unui proiect cu fonduri europene. Partenerul primariei in cadrul proiectului a cheltuit suma de bani alocata in mod illegal. Fundatia Qvo Vadis, partenerul Primariei Harlau, are antecende multiple in inselarea partenerilor, avand pe rolul instantelor mai multe procese in care i se solicit rambursarea sumelor de bani incasate nejustificat. Primaria este buna de plata fata de ANAF, insa are slabe sanse de a recupera acesti bani de la partener. Primaria a deschis mai multe actiuni in instanta, atat impotriva OIR POSDRU, cei care au intocmit raportul de control, cat si impotriva fundatiei partenere si a societatilor care au ”topit” ilegal cei peste 500.000 de lei.

Sir de nereguli

La inceputul anului 2015 Primaria Harlau a demarat implementarea proiectului  “Parteneriat multiregional pentru crearea de structuri ale economiei sociale in industria panificatiei si a produselor de patiserie”, contract de finantare POSDRU nr. 173/6.1/S/148526. Valoarea totala eligibila a proiectului a fost de 6.793.919 lei, din care 98% reprezinta asistenta financiara nerambursabila. Obiectivele specifice ale proiectului erau infiintarea a 9 structuri ale economiei sociale sustenabile in vederea crearii de locuri de munca  pentru persoanele din grupurile vulnerabile, precum si furnizarea de produse si servicii sociale in folosul comunitatii. O parte din activitatile din proiect trebuiau implementate cu ajutorul partenerilor, astfel ca Primaria Harlau a incheiat un accord de parteneriat cu Fundatia Culturala Qvo Vadis in scopul indeplinirii obiectivelor din proiect.

Dupa finalizarea implementarii, conform procedurilor in cadrul proiectelor cu fonduri europene, Organismul Intermediar Regional din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale a efectuat un control pentru verificarea corectitudinii derularii proiectului si pentru validarea cheltuielilor efectuate. Inspectorii OIR au descoperit mai multe nereguli in cheltuirea banilor, astfel ca au declarat neeligibila suma de  377.000 lei plus TVA. Reprezentantii Organismului Intermediar Regional au descoperit nereguli la procedurile de selectie a ofertelor, la achizitia serviciilor, organizarea vizitelor de informare cat si in procedurile de studiu.

Controlorii: cheltuieli fictive

In discutie este vorba de trei contracte incheiate de Fundatia Culturala Qvo Vadis cu Asociatia People Expert, SC Optimyz Concept Solutions SRL si SC Eastern Marketing Insights SRL. Valoarea celor trei contracte este 377.000 lei plus TVA si a fost declarata integral neeligibila. OIR POSDRU a declarat neeligibile sumele de bani cheltuite pentru vizitele de informare si de studiu a participantilor la proiect. In opinia controlorilor, aceste vizite nici macar nu ar fi avut loc, iar banii ar fi fost cheltuiti inutil pe cazare, mancare si transport.

In replica, juristii Primariei Hirlau sustin ca s-au respectat intocmai toate normele si cerintele proiectului.

“Au fost atasate fotografii de la desfasurarea evenimentelor, s-au facut vizite de studiu si de informare a participantilor in baza unor intelegeri dintre prestator si beneficiar. Au fost depuse devize pentru vizitele de informare si cele de studii – defalcate pe servicii prestate (cazare, masa, catering, transport, numarul de persoane participante, valoarea unitara plus valoarea totala a acestor servicii. Totul a fost la vedere”, se mentioneaza in plangerea inaintata Tribunalului Iasi.

Licitatii manarite

In urma verificarilor efectuate, controlorii OIR POSDRU au mai depistat nereguli la achizitionarea a 4 laptopuri si a unei imprimante multifunctionale, preturile de achizitie depasind cu mult suma prevazuta in bugetul aproba, astfel ca sumele in cauza au fost declarate neeligibile. In cee ace priveste achiztia ”serviciilor de realizare studii de piata”, in urma analizarii dosarului de achizitie, a reiesit faptul ca ar fi fost introduse in caietul de sarcini criterii de evaluare a ofertelor care favorizau un anumit ofertant, fiind astfel prejudiciat bugetul proiectului POSDRU.  Au mai fost identificate de asemenea nereguli privind achizitia serviciilor de culegere de date pentru doua cercetari la nivel national, intreaga suma pentru aceste servicii fiind declarata neeligibila. Practic, reprezentantii OIR POSDRU au declarat drept neeligibila aproape intreaga suma de bani alocata Fundatiei Quo Vadis si au facut referiri critice la colaborarile acesteia cu alte entitati. In procesul-verbal de constatare a neregulilor din 6 noiembrie 2017, referitor la Quo Vadis, s-a stabilit ca suma totala de 377.164 lei plus TVA ar fi neeligibila.

Primaria Harlau: OIR a incalcat legea

In documentele depuse la instanta, reprezentantii administratiei orasului Hirlau se apara si sustin ca OIR a validat initial cererile de plata intermediare care contineau cheltuielile efectuate de Fundatia Qvo Vadis, pentru ca ulterior, in urma controlului, sa le declare neeligibile in mod ilegal.

„Primaria Hirlau, in calitate de beneficiar final al proiectului, dar si de leader de parteneriat, a demonstrat in mod clar si indubitabil ca a actionat corect si legal. S-au formulat 7 cereri de rambursare care au fost aprobate de autoritatea POSDRU, cheltuielile fiind considerate eligibile si ca atare rambursate. OIR POSDRU a emis acel raport negativ cu incalcarea flagranta a principiului de drept comunitar. Mai mult, cheltuielile declarate neeligibile de OIR POSDRU au fost anterior acceptate la rambursare tot de catre ei, fiind considerate atunci eligibile. Nu au existat amendamente sau obiectiuni din partea lor.”, s-au plins juristii administratiei orasului Hirlau.

Cine este „Qvo Vadis”?

Fundatia Culturala Qvo Vadis este controlata de Florin Ioan Zamfir. Atat fundatia cat si presedintele ei, Florin Zamfir, au un trecut deloc de neglijat in ceea ce priveste latura penala si tepele trase partenerilor. In anul 1994, la mai putin de o luna de la infiintare, fundatia a dat primul tun fiind cercetata pentru incercarea de fraudare a fondurilor allocate pentru organizarea Festivalului de Teatru Qvo Vadis. Tot in acea perioada, Florin Zamfir era cercetat in mai multe dosare penale pentru fraude si inselaciune cu instrumente de plata fara acoperire, fapt ce i-au adus si o condamnare penala. Cum debutul a fost unul rasunator, activitatea ulteriora a fost la acelasi nivel. Fundatia Qvo Vadis a fost implicate in mai multe proiecte cu fonduri europene in calitate de partener, fiind descoperite mai multe nereguli in cheltuirea banilor in mai toate proiectele.

Lupul paznic la oi

Fundatia Qvo Vadis a fost actionata in instanta de mai toti partenerii care reclama faptul ca au fost inselati, ONG-uri, societati sau persoane fizice care acum incearca sa isi recupereze pagubele. In anul 2014, doi parteneri au solicitat declansarea procedurii de insolventa la Qvo Vadis pentru datorii ce depaseau 200.000 de lei. Cum putea un ONG care avea acest istoric sa fie cooptat partener intr-un proiect cu fonduri europene? Iar ca treaba sa fie si mai ”groasa”, Fundatia Qvo Vadis a utilizat in cadrul proiectului ca manager financiar o persoana trimisa in judecata pentru fals, uz de fals si inselaciune. Carmen Mihaela Pavel, managerul financiar a lui Florin Zamfir a fost trimisa in judecata pentru comiterea in anul 2014 mai multor infractiuni in calitate de contabil in cadrul Directiei Regionale a Finantelor Publice, cand a fasificat mai multe documente pentru a vira din banii instutiei o suma de bani in contul fiului ei. Tocmai aceste doua persoane, Florin Zamfir si Carmen Mihaela Pavel, cu antecedente penale legate de comiterea de infractiuni de inselaciune si falsuri, sunt cele care au gestionat fondurile de bani allocate prin proiect Fundatiei Qvo Vadis.

Mostenirea grea…

Contactat telefonic, primarul Harlaului spune ca acest proiect face parte din ”mostenirea” lasata de predecesorii lui. Nu stie cum a ajuns ca institutia pe care o reprezinta sa se incurce cu astfel de ONG-uri care au gaurit bugetul primariei cu peste 100.000 de euro.

„Eu nu cunosc contextul in care s-a semnat acest parteneriat cu Fundatia Qvo Vadis. Nu cunosc criteriile pe baza carora au fost selectati, nu eram primar la acea vreme. Problema noastra este ca Orasul Harlau a fost titularul contractului de finantare. Cei care au venit in control au depistat aceste nereguli la parteneri, dar fiindca noi suntem semnatarii contractului, noi suntem cei care raspundem. Cei de la OIR ne iau noua banii iar noi vom trebui sa mergem sa-i recuperam de la partenerii care au gresit. Am deschis deja mai multe procese in instanta pentru recuperarea sumelor pentru ca nu ne putem juca cu asa ceva. Este vorba de bani publici. Avem obligatia sa mergem pana la capat, chiar sa ajungem pana la recuperarea sumelor de la persoanele fizice care reprezinta acele ONG-uri sau societati”, ne-a precizat primarul orasului Harlau, Gheorghita Curca.

Intr-adevar, pe rolul Tribunalului Iasi exista mai multe procese in derulare prin care Primaria Harlau incearca sa recupereze sumele de bani de la Fundatia Qvo Vadis si de la ceilalti parteneri a lui Florin Zamfir din aceasta escrocherie.

Primaria executata silit  

In urma controlului OIR POSDRU a solicitat Ministerului de Finante sa recupereze sumele considerate neeligibile, astfel ca Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Iasi a intocmit un dosar de executare impotriva Primariei Hirlau si au somat-o sa plateasca 377.000 de lei, suma considerata a fi fost incasata nejustificat in cadrul proiectului. Totodata, conturile Primariei Harlau au fost blocate, fapt confirmat si de primarul orasului.

„Da, Finantele au blocat conturile institutiei. Nu ne-au luat pana acum niciun ban din cont.  Nu pot sa ne ia banii de salarii. Deocamdata ne putem desfasura activitatea, dar nu este confortabila aceasta situatie” a declarant primarul Gheorghita Curca.

Rares Neamtu

Nicu SAMSON

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here