CUMĂTRIA ACHIZIȚIILOR DIRECTE: Moldotrans s-a mutat cu totul la Agapi în curte

0
425 views

De aproape 20 de ani director, Florin Agapi este la Ambulanță ca pe moșia lui. Afacerile păguboase făcute cu Moldotrans umplu paharul. După atâția ani, ar putea să i se spună: „Ajunge!”. Preţul reparaţiilor ambulanţelor de la Serviciul Judeţean Iaşi este cu 300.000 de lei mai mare decât în 2012, în condiţiile în care numărul maşinilor a scăzut de la 71 la 61. Directorul Agapi a fentat o licitaţie, acordând aceleiaşi firme trei contracte mai mici pentru asfaltarea a 4.000 m.p. din curtea instituţiei. Două dintre încredinţările directe s-au făcut la interval de o lună. Moldotrans Auto, firma care a asfaltat, repară şi ambulanţele. Agapi are două Seat, de 45.000 de euro, marcă vândută la Iași chiar de Moldotrans.

 

Frații Panainte, patronii Moldotrans, s-ar putea muta cu totul în curtea Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Iași, pentru că oricum le iau celor de-acolo toți banii. Noile afaceri păguboase ale directorului Ambulanței, Florin Agapi, se leagă de vecinii din Primăverii, cei de la Moldotrans, pe care i-a cadorisit cu mai multe contracte prin încredințare directă, valorând sute de mii de euro.

Consorțiul SAJ-Moldotrans ar putea funcționa sub o singură siglă și un singur steag, pentru că oricum bugetul e cheltuit la comun. Mai mult, lui Agapi îi plac numai mașinile SEAT, are două acasă, marcă al cărei dealer în Iași este chiar Moldotrans. Altea XL și Ibiza valorează împreună 45.000 de euro, astfel că Florin Agapi și frații Panainte fac de mult afaceri împreună.

 

 Directorul Florin Agapi s-a gândit că prețul reparațiilor la mașini, cel mai mare din țară, nu e deajuns, și l-a crescut cu încă 25%

Mai puţin obişnuit: contract spart

Ultimele lovituri s-au desfăşurat în 2013 şi 2014 şi sunt de câteva sute de mii de euro. Cu “generozitatea” recunoscută şi demascată în trecut de 7EST, directorul Florin Agapi a atribuit aceleiaşi firme procedura de asfaltare a curţii, împărţind un contract de 300.000 de lei în trei bucăţele mai mici, fentând astfel obligativitatea organizării unei licitaţii. Prima parte a contractului a oferit-o în 2013, iar ultimele două bucăţi în lunile septembrie şi octombrie 2014.

Pe de altă parte, sub mandatul aceluiaşi director a crescut suma alocată reparaţiilor maşinilor de intervenţie în service-uri externe, de la 946.964 de lei în 2012 la 1,27 milioane de lei (fără TVA), în 2014, deşi numărul ambulanţelor este mai mic cu 10 unități.

 

Primul contract: 140.000 de lei

În octombrie 2013, Serviciul de Ambulanţă al Judeţului Iaşi a decis să repare curtea interioară şi accesul pentru autoutilitare. A anunţat că îşi caută constructor şi, în aceeaşi lună, a fost anunţată firma care a luat contractul: Moldotrans Auto SA, pentru 82,6 lei metrul pătrat de asfalt. Suprafaţa reparată a fost de 1.698 mp, astfel că suma încasată de Moldotrans a fost de peste 140.000 de lei. Conform anunţului SAJ Iaşi, firma a „curăţat, amorsat, procurat, transportat şi turnat mixtura asfaltică în grosime de 5 cm. Acolo unde a fost cazul au fost montate şi borduri – maxim 100 metri) şi ridicate la cotă capacele de canal”.

 

 50 de lei/mp, prețul mediu pentru covor asfaltic de 5 cm, cu fundația gata făcută. Moldotrans a prins contractele cu un preț mediu de 80 de lei/mp

Două asfaltări la distanţă de o lună?!

Câteva luni mai târziu, în aprilie 2014, asfaltarea curţii SAJ Iaşi s-a reluat. De această dată, a fost anunţată o primă lucrare, de 1.037 mp, reparată tot de către Moldotrans Auto SA, cu 77,83 lei/mp. Suma încasată a fost de 80.709 lei. O a treia lucrare, de 1.333 mp, a fost luată tot de către Moldotrans, în septembrie 2014, tot cu 77,83 lei. Suma plătită a fost de 103.000 lei. În total, asfaltarea  curţii a costat 323.963 de lei, pentru 4.068 mp.

“Am apelat la această împărţire a contractului în trei bucăţi pentru că nu am avut toţi banii odată. Nu aveam cum să asfaltăm altfel. Am ales să facem totul pe bucăţi”, ne-a spus Florin Eugen Agapi, directorul SAJ Iaşi, încercând să explice de ce n-a făcut licitație și a preferat să facă trei încredințări directe către aceeași firmă.

“Vom expune această problemă departamentului nostru juridic. În funcţie de ce anume vor considera specialiştii, vom lua măsuri”, ne-a spus Oana Grigore, Directorul departamentului de Comunicare al Ministerului Sănătăţii de care aparţine SAJ.

Moldotrans Auto SA, firma câştigătoare, aparţine fraţilor Daniel şi Iulian Panaite. Printre altele, firma este şi dealerul Seat din Iaşi. Familia Agapi deţine două autoturisme Seat, cumpărate în 2004 şi în 2008, alături de o maşină Honda a fiicei.

Legătura dintre Moldotrans Auto SA şi directorul SAJ Iaşi nu se termină aici. Aceeaşi firmă a câştigat, alături de o altă societate, licitaţia pentru întreţinerea şi reparaţia ambulanţelor din Iaşi. Întrebat despre acest lucru, directorul Agapi a negat că Moldotrans ar fi câştigat o licitaţie pentru repararea maşinilor de intrevenţie ale SAJ Iaşi. Apoi, şi-a amintit că este vorba de o o sumă mai mică.

 

 

Cheltuieli mai mari, ambulanţe mai puţine

În august 2014, SAJ Iaşi a încheiat un nou contract cu service-uri externe pentru repararea şi întreţinerea maşinilor de intervenţie. Suma alocată pentru acest segment a crescut de la 946.964 lei, în 2012, la peste 1,2 milioane de lei, fără TVA, pentru piese şi manoperă.

Câştigătorii licitaţiei au fost Sermecom Autotrading Valea Lupului, care a primit 1,05 milioane de lei, şi Moldotrans Auto SA care a încasat 240.000 de lei, fără TVA. Surprinzător este că, dacă în 2012 banii s-au dat pentru 71 de maşini de intervenţie, numărul acestora a scăzut acum la 61. Paradoxal, suma plătită acum este mai mare. „Service-ul nostru face în continuare ce făcea şi până acum, dar a crescut necesarul de reparaţii. De aceea a crescut şi suma alocată service-urilor externe. Drumurile sunt în stare mai proastă decât acum doi ani, ambulanţele noastre sunt mai vechi acum. Nevoia de reparaţii la o maşină veche este mare. Dacă am avea maşini de maximum 5 ani vechime nu ar fi la fel de mulţi bani cheltuiţi pe reparaţii”, a mai spus directorul Florin Eugen Agapi.

 

Porţi de 40.000 de lei

O altă afacere “marca Agapi”: achiziţionarea unor porţi metalice pentru instituţie. Întrebat despre contractul de 40.000 de lei cu firma As. Seb Company din Paşcani, aparţinând lui Sebastian Apăvăloaie, fiul fostului consilier judeţean Dinu Apăvăloaie, Florin Agapi nu şi-a amintit aproape nimic. “Probabil că sunt porţile metalice de la garaj, dacă sunt luate în 2013. Dar nu ştiu nici câte sunt, nici cât au costat, nici dacă sunt mari sau mici”, a afirmat directorul SAJ Iaşi. La numerele de telefon ale firmei As.Seb Company nu a răspuns nimeni. Firma a avut în 2013 cifră de afaceri de 1,6 milioane de lei şi profit de 48.141 lei, cu 9 angajaţi. Ca obiect de activitate, firma care a livrat porţi metalice Ambulanţei Iaşi are “acvacultura în ape dulci”.

 

 O şosea pe care mai degrabă circuli cu barca

Moldotrans: asfaltarea cu cântec a şoselei spre Hadâmbu

Firma Moldotrans Auto SA Iaşi este foarte cunoscută pentru problemele grave de calitate de la lucrările pe care le execută. Drumul către Hadâmbu s-a rupt în bucăţi după câteva luni, firma fiind acuzată că a turnat asfalt direct pe pământ, fără nici o fundaţie. Istoria s-a repetat şi în cazul unui drum finanţat din fonduri europene, în comuna Bârnova. Muncitorii de la Moldotrans Auto au turnat asfaltul direct pe pământ şi acesta se rupea cu mâna.

 

Citește și Caz halucinant: „M-au scos nebună ca să-mi ia banii”. Fostă șefă de la Socola, implicată într-un scandal uriaș

 

Sume uriaşe pentru reparaţii

7EST descria, acum doi ani, faptul că, la Serviciul de Ambulanţă din Iaşi, reparaţia şi întreţinerea autoutilitarelor înregistrează printre cele mai mari preţuri din ţară. La acea vreme, conform unei comunicări oficiale a SAJ Iaşi, preţul total pentru repararea şi întreţinerea ambulanţelor fusese, în 2012, de 2,24 milioane de lei. Din această sumă, 946.964 o reprezentau contractele cu service-uri exterioare. Diferenţa până la totalul de 2,24 milioane de lei consta în salariile mecanicilor atelierului SAJ Iaşi şi costul pieselor de schimb comandate de către instituţie. Cheltuielile menţionate la acea vreme erau făcute pentru 71 de ambulanţe şi, raportat la numărul total de kilometri parcurşi, suma era de 0,746 de lei pe km. În ţară, alte servicii aveau 0,33 lei/km (Cluj) sau 0,135 lei/km (SMURD Iaşi).

 

 Bogdănici şi Moroșanu au dansat în faţa invitaţilor la balul caritabil

Chetă ratată pentru o şeniletă

În timp ce o parte din banii de la SAJ sunt cheltuiţi pentru achiziţii dubioase, Agapi şi Serviciul pe care îl conduce s-au lamentat ani buni că nu au fonduri pentru cumpărarea unei şenilete cu ajutorul căreia să acţioneze pe timp de iarnă. Sensibilizaţi de apel, deputata Camelia Bogdănici şi consilierul judeţean Cătălin Moroşan au organizat un bal care însă s-a soldat cu contribuţii de doar 2.000 de euro. Preţul unei şenilete este de circa 35.000 de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here