Consiliul Județean Iași jonglează cu banii publici ca într-un circ fără plasă. Un audit al Curții de Conturi demască o schemă de ajustare de preț în care profitul ilegal al constructorului a fost trecut la grămadă cu materialele de construcție, iar controlul intern al CJ, invocat doar pe hârtie, n-a mișcat un deget. Costel Alexe a plătit 483.544 de lei în afara legii, într-un contract majorat din pix cu aproape 50%, fără verificări reale și fără transparență. În loc de reacții ferme, CJ semnează planuri de măsuri ca să dea bine la poză, în vreme ce prejudiciul zace neatins. Un județ cu datorii de peste 50 de milioane de lei plătește din împrumuturi greșelile sau complicitățile unei administrații corupte care pare să fi uitat că legea nu e opțională.
Un raport al Curții de Conturi scoate la iveală ajustări de preț discutabile, lipsă de control intern și cheltuieli publice cu semne mari de întrebare la un proiect strategic rutier.
Consiliul Județean Iași, condus de președintele Costel Alexe, a fost vizat în această primăvară de o misiune de audit a Curții de Conturi, în urma căreia s-a descoperit plăți de peste 480.000 de lei făcute în afara cadrului legal și un sistem de control intern care „există pe hârtie”, dar nu funcționează în practică.
Pe scurt, instituția a acceptat la plată o ajustare de preț într-un contract finanțat din împrumuturi publice, care includea și profitul constructorului, lucru interzis de lege.
Contract majorat din pix cu aproape 50%
Auditorii au descoperit nereguli în derularea contractului de lucrări nr. 28985/14.07.2022, atribuit asocierii de firme Daroconstruct SRL (n.r.firmă controlată de Giani Canschi, un controversat om de afaceri a cărui avere i-a fost pusă sub sechestru în urma unei decizii a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Crimă Organizată și Terorism, în urma unor acuzații de evaziune fiscală) și SC Rutador SRL, pentru modernizarea a două tronsoane importante ale DJ281, parte din „Axa rutieră strategică 1: in Iași – Suceava”, un proiect cu finanțare mixtă: fonduri nerambursabile, împrumuturi bancare și buget local.ani publici!
Contractul a fost inițial semnat pentru suma de 91,7 milioane lei (fără TVA), dar, printr-o serie de 5 acte adiționale, a ajuns la 134,8 milioane lei, o creștere de 46,9%. Motivul invocat a fost ajustarea prețurilor, dar auditorii au identificat un detaliu esențial: în ajustarea de preț a fost inclus și profitul constructorului, ceea ce contravine clar legislației în vigoare.
Parandărătul complicilor Canschi &Alexa demontat: „Profitul nu este cost”
Potrivit Instrucțiunii ANAP nr. 1/2021, prețul ajustat al unui contract trebuie să reflecte doar costurile reale ale lucrărilor, fără a include profitul firmei. Același lucru e precizat și în HG nr. 1/2018, care interzice explicit includerea profitului în ajustările de preț. Cu toate acestea, în cazul CJ Iași, autoritatea contractantă a acceptat o actualizare generalizată a costurilor, inclusiv pe componenta de profit.
Din cauza lipsei de transparență a firmei executante, auditorii nu au putut stabili marja de profit exactă, dar, folosind metodologia din OUG 64/2022, au calculat un procent estimativ de 3%, ceea ce a condus la o sumă nejustificat decontată de 483.544 lei.
Plăți din împrumuturi, fără niciun control
Ceea ce ridică și mai multe semne de întrebare este că întreaga sumă de 47,6 milioane lei aferentă proiectului verificat, a fost plătită dintr-un împrumut de la BCR contractat în decembrie 2023 de CJ Iași.
Auditul a constatat că, controalele interne au fost slabe sau inexistente, documentația justificativă a fost incomplete, controlul financiar preventiv nu a identificat abaterile și nu a existat o verificare reală a marjei de profit, deși contractul prevedea obligația de transparență din partea firmei.
Un alt capitol slab, notat de Curtea de Conturi, a fost cel legat de implementarea standardelor de control intern managerial. Deși sistemul există formal, în realitate Standardul 8 (Gestionarea riscurilor) și Standardul 10 (Supravegherea) nu sunt aplicate corespunzător. Consecința a fost insinuarea unui climat în care cheltuielile pot fi operate fără o verificare serioasă, iar vulnerabilitățile sunt ignorate.
Iașiul, pe credit: datorii de peste 50 de milioane de lei
La finalul anului 2024, CJ Iași avea contractate două credite importante – 5,2 milioane euro de la BERD (din care mai sunt de plătit aproximsativ 690.000 euro până în 2027) și 47,7 milioane lei de la BCR pentru cofinanțarea Axei Rutiere 1. Gradul de îndatorare a crescut de la 0,65% în 2023 la 1,61% în 2024, conform raportului. Deși aceste valori sunt încă sub pragul de alertă, ele ar trebui să vină cu o și mai mare rigoare în gestionarea banilor publici. Ceea ce, conform auditului, nu s-a întâmplat.
Curtea de Conturi a României a emis o concluzie cu rezerve, ceea ce, în limbaj de specialitate, înseamnă că neregulile nu sunt izolate și afectează în mod semnificativ calitatea cheltuirii banilor publici. Printre recomandările auditorilor se regăsesc stabilirea și recuperarea prejudiciului estimate, reorganizarea controlului intern și clarificarea procedurilor de ajustare a prețurilor în contracte.
În ședința de conciliere din august 2025, reprezentanții CJ Iași nu au contestat concluziile raportului. Ba chiar au semnat un Plan de Măsuri, prin care se angajează să recupereze prejudiciul și să întărească mecanismele de control intern. Apă de ploaie în ochii auditorilor Curții de Conturi, deoarece până la acest moment nu există informații clare despre recuperarea sumei de 483.544 lei sau despre eventuale sancțiuni disciplinare în cadrul aparatului administrativ.