Proiect „Toma Cozma”: dezbatere despre cum trebuie construit în Iași

0
606

Discuția pe această investiție imobiliară este purtată pe toate palierele: autorizări și avize, stabilitatea versantului, studiu de însorire, înălțime, grad de ocupare a terenului, studiu de trafic. Locuitorii din zonă au cerut investitorilor răspunsuri la toate aceste probleme. Blocul cu patru etaje și mansardă de lângă Colegiul „Negruzzi” este analizat cu lupa de Primărie.

 

Dezvoltatorii imobiliari suflă și-n iaurt la proiectele noi, pentru a nu rămâne blocați în procesul de autorizare la Primărie, după toate furtunile ce au marcat Serviciul de Urbanism în ultimul an. Se refac planșe, se dezbat proiectele cu locuitorii din zonă, se vine cu temele făcute la arhitecții din Comisia de Oportunitate de la Primărie.

Două firme care investesc în domeniul imobiliar – Great Lakers Construction şi Next Capital Investments – trec acum prin acest tot acest proces pentru a putea ridica un imobil pe strada Toma Cozma, în apropiere de Colegiul „Negruzzi”.

Evaluarea proiectului se face pe mai multe paliere: cel al legalității, stabilitatea versantului, studiul de însorire, studiul de trafic, gradul de ocupare al terenului și înălțimea clădirii. După mai multe ajustări, Comisia de Oportunitate a avizat proiectul, acesta urmând să intre în Comisia de Urbanism, pentru autorizația de construcție.

 

Primul criteriu: stabilitatea versantului

Săptămâna trecută, dezvoltatorii au răspuns întrebărilor locuitorilor din Toma Cozma, în prezența unei comisii a Primăriei. Din punct de vedere legal, blocul cu parter, patru etaje și mansardă, are certificat de urbanism, aflându-se în faza finală a obținerii autorizației.

Prima problemă ridicată de oamenii din zonă este stabilitatea terenului. „Aici au fost beciuri, iar noi ne temem că săparea fundației va afecta pânza freatică”, a menționat Matei Daniel, un locuitor din strada Toma Cozma. 

Investitorii spun că asupra terenului există un studiu întocmit de profesorul Nicolae Boţu de la Facultatea de Construcţii din Iaşi, care arată că pânza freatică este, în zonă, la 12 metri adâncime şi că o fundaţie poate fi realizată fără probleme. „Am forat deja în zonă la 23 de metri adâncime pentru a pune la punct o soluţie tehnică. Aceasta este realizarea fundaţiei pe piloţi foraţi, adică turnarea la mare adâncime a unor piloni care se susţin în primul strat stabil. După calcule, vom turna aceşti piloţi la 21-22 de metri. În practică, asta înseamnă că în cazul unui cataclism acest bloc stă în picioare. Mai mult, turnarea de piloţi chiar consolidează versantul”, ne-a explicat Ionuţ Irimia, reprezentantul firmelor care ridică imobilul de pe Toma Cozma. El a precizat că soluția este foarte scumpă, urmând a fi forați aproape 200 de piloți.

Arhitectul Alin Hoblea, din Comisia de Oportunitate, a declarat: „În acest moment, tehnologia permite construirea în orice condiții. Dacă se aplică soluții corecte, versanții nu mai reprezintă un factor de risc”.

 

Noua clădire are o amprentă la sol de 800 mp, suprafața totală a terenului fiind de 2.200 mp

Clădire la nivelul celorlalte

Alt palier al dezbaterii este înălțimea noii clădiri. Blocul ar urma să fie mai înalt decât imobilele din jur, care sunt P+3. „Pe plăcuța de identificare a șantierului scrie că va avea subsol, demisol, parter, patru etaje și mansardă. Trece mult peste clădirile din jur”, au afirmat locuitorii din zonă în cadrul dezbaterii.

Investitorul a explicat: „Subsolul nu afectează înălțimea, nu este vizibil la suprafață. Deasupra, nivelul clădirii va fi de 17,3 m, iar aceasta corespunde înălțimii de la blocul din imediata apropiere. Nu este mai înaltă decât acesta. În plus, avem avizul Comisiei de Monumente care certifică faptul că nu afectăm Colegiul Negruzzi, principala clădire istorică din jur”.

 

Distanțele până la clădirile din jur

O altă discuție este sufocarea zonei, gradul de ocupare a terenului aflat în proprietatea dezvoltatorilor. Acesta are 2.200 mp, iar amprenta blocului va fi de 800 mp, adică sub 40% POT, în limitele prevăzute de lege. Suprafața desfășurată a blocului va fi de 8.800 mp, ceea ce reprezintă un CUT 4, considerat de bun-simț în domeniul construcțiilor noi. „Doar 5.500 mp vor fi la suprafață, restul la subsol. Am calculat distanțele până la cele mai apropiate blocuri la 13 și 19 m, adică sub jumătatea înălțimii clădirii lângă care construim, așa cum prevăd normativele. Față de casele de la cealaltă limită suntem la 5 metri, respectând dorința proprietarilor de a nu ne apropia prea mult. Am făcut planurile în funcție de această cerere, deși nu umbream deloc cea mai apropiată casă”, a explicat Ionuț Irimia.

Arhitectul Alin Hoblea a precizat: „Ei aveau niște suprafețe mai mari inițial, era un mastodont, dar și-au redus mult pretențiile. Acum are niște dimensiuni firești raportat la zonă”.

 

DSP a avizat studiul de însorire

Studiul de însorire e principalul criteriu de evaluare la clădirile noi. Locuitorii ridică problema dacă cel mai apropiat bloc nu va fi umbrit. „Nu va rămâne fără soare dacă mai apare un bloc”, întreabă cei din Toma Cozma.

Investitorii au prezentat studiul de însorire întocmit conform normelor legale. Regula este de a permite cel puțin o oră și jumătate de soare în cea mai scurtă zi a anului, normă respectată de noul proiect. „Nu am inventat noi cifrele. Există un soft special, autorizat, în baza căruia se întocmesc aceste calcule. Blocul este spre nord, deci soarele ajunge mai întâi la blocurile plasate mai sus. Programul a arătat că însorirea este respectată conform legislației. Avizul a fost dat de DSP, nu cred că se juca nimeni de la DSP cu acest aviz dacă nu era corect calculul”, a explicat dezvoltatorul Irimia.

 

 

Așa-zisele „bușle” din zonă vor dispărea

Singura problemă reală: traficul

O altă problemă este accesul la teren pentru utilajele de construcție, precum și traficul rutier în zonă după ridicarea blocului. Investitorii așteaptă și rezultatele studiului de trafic: „Acesta va fi realizat până pe 10 februarie, fiind în lucru la Universitatea Tehnică. Studiul ne va arăta care vor fi soluțiile pentru trafic”.

Accesul utilajelor este o problemă luată în calcul: „Vom folosi mașini de capacitate mai mică, iar macaraua va fi adusă pe bucăți și montată la fața locului. Am prevăzut totul și suntem pregătiți”, a spus Ionuț Irimia.

 

Citește și PASAJE SUBTERANE: cu 1 milion de euro rezolvi tot traficul din Iași

 

Consilierul local Marius Ostaficiuc, președintele Comisiei de Urbanism, spune că așteaptă datele studiului de trafic. „Din ce-mi dau seama, ar fi principalul subiect în discuție. Dacă investitorii vor suporta costurile soluțiilor de decongestionare a traficului, atunci
se poate trece la dezbaterea în Consiliul Local. Comisia de Oportunitate și-a dat avizul, fiind formată exclusiv din specialiști.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments