Aeroportul Iași, între risipa banului public și oportunitatea curselor charter cu pelerini hasidici. Romeo Vatră ia „măsuri” în plină reformă bugetară

0
9122
Romica Vatra de la sala de mese, la sala de sport(nu a iesit combinatia), si a ramas la ceaun.

Aeroportul Iași ar putea deveni, în această toamnă, una dintre rutele de tranzit pentru zeci de pelerini hasidici care merg la Uman, Ucraina, și înapoi spre Israel, o oportunitate discutată oficial de ministerele transporturilor din România și Israel. În același timp, conducerea aeroportului, condusă de Romeo Vatra și susținută politic de Costel Alexe, cheltuie bani publici pe investiții discutabile și prime nesimțite, în timp ce sala de sport inaugurată cu mare tam-tam în primăvară stă închisă și nefolosită. Foști angajați și surse interne critică deciziile arbitrare și lipsa de profesionalism la vârful instituției, semnalând un dezechilibru între oportunități financiare externe și gestionarea problematică a fondurilor publice interne.

Disperarea după curse „speciale”

Cea mai delicată parte vine însă acum: disperat să aducă bani, Vatra ar fi dispus să accepte chartere cu evrei hasidici care merg la Uman, Ucraina, pentru pelerinajul tradițional de toamnă.

Banii de la pelerinii evrei ,nu au miros pentru Romeo Vatra(combinatiile sa traiasca)

Ministerele transporturilor de la București și Ierusalim au discutat despre posibilitatea ca zeci de zboruri cu evrei hasidici să aterizeze în România în drum spre Uman (Ucraina) și la întoarcerea spre casă. Un oficial român a spus Europei Libere că nu ar fi o problemă, ci poate o oportunitate.

Secretarul de stat român Ionuț-Cristian Săvoiu, care a discutat miercuri cu ministra israeliană a transporturilor Miri Regev în numele ministrului român de resort, cu participarea prin call-in a ambasadorului Israelului la București, a spus Europei Libere că ar fi posibil ca pelerinii să treacă prin aeroporturi din estul țării sale, ca Suceava, Iași, Bacău sau Tulcea.

Câți anume ar putea trece și cu câteva aeronave, va depinde de aeroporturile vizate, de capacitatea lor, aici ministerul neavând putere de decizie.

Dacă în 2023, autoritățile moldovene și israeliene au cooperat pentru a organiza tranzitul prin Aeroportul Internațional Chișinău, în 2024 acest lucru nu s-a mai întâmplat, iar mulți pelerini au trecut prin România, mai ales prin aeroportul din Bacău.

Ce se întâmmplă cu aceste curse?

Moldova pretinde de la guvernul israelian milioane de dolari în schimbul permisiunii ca miile de pelerini evrei să treacă în septembrie prin Aeroportul Internațional Chișinău spre Uman (Ucraina), și vrea ca banii să ajungă în cont cel mai târziu miercurea viitoare, conform Europa Liberă.

Potrivit canalului de știri israelian i24News, preluat de Times of Israel, guvernul Moldovei a prezentat sâmbătă părții israeliene o listă de cereri, mai ales de natură financiară.

„Dacă nu semnăm un acord în două zile, nu vor fi zboruri (prin Chișinău)”, a declarat o sursă israeliană apropiată negocierilor.

Guvernul moldovean discută de mai multă vreme cu israelienii despre trecerea pelerinilor, dar a refuzat să facă publice condițiile pe care le pune pentru a relua „podul aerian” prin Chișinău, cum a fost în 2023.

Anul trecut, Moldova n-a mai permis tranzitul, invocând o datorie neplătită de Israel în 2023, de vreo 200.000 de dolari, iar pelerinii au trebuit să treacă prin țări ca România și Polonia, pe trasee mai lungi și mai dificile.

Înainte de războiul din Ucraina, pelerinii mergeau la Kiev sau Odesa, și de acolo la Uman, locul unde este mormântul veneratului rabin Nachman. Războiul a dus la închiderea spațiului aerian ucrainean pentru zboruri comerciale, complicând inclusiv traseul evreilor.

Potrivit canalului i24News, Moldova cere acum Israelului să finanțeze securitatea și logistica tranzitului, să trimită polițiști israelieni care să mențină ordinea, să asigure indicatoare și semne în ebraică, să ofere mâncare pasagerilor în caz de întârzieri, și să trimită în contul guvernului moldovean 8 milioane de șekeli (2,5 milioane de dolari) până pe 3 septembrie.

Pelerinii ar urma să treacă spre Uman în săptămâna dinaintea alegerilor moldovene, căci Anul Nou evreiesc, care-l prilejuiește, cade anul acesta pe 22-24 septembrie.

Sală de sport pentru angajati

În primăvară, 7EST scria despre „investiția mare” a directorului Aeroportului Iași, Romeo Vatra: o sală de sport de 55.000 lei, dotată „ca la privat”, cu biciclete, benzi de alergare, stepper, gantere și aparate multifuncționale. Surse din cadrul instituției afirmă însă că sala stă acum închisă și nefolosită, în timp ce aeroportul se confruntă cu lipsă de personal calificat și probleme de organizare.

Citeste articolul intreg aici : În vreme de criză, Aeroportul Iași vrea să investească 55.000 lei în echipamente pentru o sală de sport. Pasagerii se plâng de lipsa condițiilor din terminale | 7est.ro – Cotidian de știri, anchete, opinii, dezvăluiri și interviuri pe plan local și național

În nota de fundamentare, aprobată de Vatra, se preciza că dorește:

„Crearea unui spațiu dedicat activităților fizice va contribui semnificativ la creșterea moralului, îmbunătățirea sănătății și a performanței angajaților prin reducerea stresului.”

Numai că, în realitate, investiția pare să fi devenit doar un simbol al festinului bugetar pe care îl patronează Vatra, cu binecuvântarea șefului său politic, Costel Alexe.

Prime nesimțite în plină austeritate

În timp ce premierul Ilie Bolojan cere tăieri de cheltuieli în toate instituțiile publice, Aeroportul Iași ar fi acordat prime consistente angajaților.

Foști salariați descriu situația ca pe o farsă:

  • „Nu se respectă CCM când e vorba de tichete sau prime de vacanță.”

  • „Promovările se fac pe criterii arbitrare, nu pe merit.”

  • „Lipsă totală de profesionalism la vârf.”

Pe scurt, instituția se confruntă cu acuzații de nepotism și favoritisme, în timp ce conducerea mimează grijă pentru angajați.

Romeo Vatra rămâne sub protecția politică a lui Costel Alexe, șeful CJ Iași. În timp ce instituția bifează investiții bizare, acordă prime și flirtează cu curse controversate, directorul pare de neatins.

5 2 votes
Article Rating

Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments