Din pasiune pentru IT

În cadrul Interviurilor în oglindă, am ales să discutăm cu doi pasionați de calculatoare. Nicolae Cosmin Vârlan este lector la Facultatea de Informatică din cadrul Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi şi predă cursuri în domeniul bazelor de date şi al programării microprocesoarelor. Iar Adrian Alexandrescu este șef de lucrări la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice Gheorghe Asachi. Cei doi sunt câștigători ai unor burse de 5.000 de euro în cadrul proiectului Bursele ANIS 2018. Sunt doi reprezentanți ai noului val de cadre didactice universitare care ne-au dezvăluit pasiunea lor pentru domeniul IT și ce îi motivează să lucreze cu studenții.

0
1972

Șef de lucrări dr. ing. Adrian Alexandrescu: „În domeniul IT nu este dificil să ajungi cadru universitar pentru că este întotdeauna criză de personal didactic”.

Lector dr. Cosmin Vârlan: „Atât timp cât lucrurile sunt făcute cu pasiune, industria IT din Iași nu poate decât să prospere”.

 

1. De unde aveți pasiunea pentru calculatoare?

Cosmin Vârlan: Primul contact cu informatica l-am avut în clasa a VII-a. Domnul profesor care ne preda această materie încerca să ne explice o serie de algoritmi care implicau calcule matematice complexe despre care noi, la gimnaziu, nici nu auziserăm. Atât de tare mi-a displăcut că, de fiecare dată, doar stăteam în bancă și așteptam sfârșitul orei. Însă, un an mai târziu, am avut noroc de o profesoară care a știut să ne explice informatica întro manieră mai atractivă pentru copii: îmi amintesc și acum că am desenat o maşină, împreună, pe calculator. Modul în care am construit cauciucul mașinii, din mai multe cercuri concentrice, a fost primul meu contact cu o instrucțiune repetitivă. Doamnei profesoare Herea îi datorez pasiunea mea pentru calculatoare.

Adrian Alexandrescu: Pasiunea pentru calculatoare o am de la unchiul meu care avea un calculator CIP 03 (Spectrum) la care era conectat un casetofon rusesc folosit pentru a încărca jocuri și programe. Încă de la începutul liceului când am descoperit programarea în Pascal și C am știut că vreau să activez în domeniul IT.

 

 

2. Cât de dificil a fost să ajungeți cadru universitar?

Cosmin Vârlan: Nu am avut ca scop să ajung să predau. Mi-a plăcut dintotdeauna să explic lucrurile pe care le cunosc și unul dintre domnii profesori pe care i-am avut la Facultatea de Matematică m-a remarcat și mi-a propus să rămân în universitate ca asistent pentru un curs de Reţele de calculatoare. Mai târziu a apărut un post în cadrul Facultăţii de Informatică şi am preferat să mă îndrept spre această facultate.

Adrian Alexandrescu: Pot să spun că a fost vorba de o conjunctură favorabilă. Încă din primul an de masterat am primit câteva laboratoare pe care să le țin. De asemenea, a ajutat motivația financiară din perioada doctoratului, deoarece am urmat Școala Doctorală prin proiectul EURODOC și primeam o bursă lunară decentă. Au fost trei ani cu burse mai mari și atunci mai mulți colegi de-ai mei au făcut doctoratul. În domeniul IT nu este dificil să ajungi cadru universitar pentru că este întotdeauna criză de personal didactic, fiind mai avantajos și mai puțin stresant decât lucrul într-o corporație.

 

3. De ce alți ales cariera universitară în locul unei slujbe foarte bine plătită la o companie multinațională?

Cosmin Vârlan: Am lucrat și în mediul privat – la trei companii IT. Cred că banii nu sunt un scop, ci mai degrabă un mijloc. Îmi place să predau, să vorbesc cu studenţii, să explic, să învăţ. Și la companii poţi să înveţi sau să explici, dar, de obicei, tot ce se întâmplă într-o companie se învârte în jurul unui produs care trebuie să fie finalizat până la un anumit termen limită. Avem mai multă libertate în mediul academic.

Adrian Alexandrescu: Am ales cariera universitară pentru că îmi place să predau și să interacționez cu studenții. Prefer să prezint diverse concepte teoretice și practice, în comparație cu a scrie programe software în fața calculatorului opt ore pe zi. Un factor decisiv este programul mai flexibil comparativ cu cel de la companii. Adică pot să îmi aleg într-o oarecare măsură intervalul orar de predare, iar partea de pregătire a cursului și a lucrărilor de laborator pot să mi-o organizez după cum doresc. Dezavantajul ar fi componenta de cercetare care trebuie realizată de fiecare cadru didactic, dar, pe de altă parte, îmi oferă ocazia de a crea lucruri noi și de a-mi satisface nevoia de realizare a unor arhitecturi și aplicații software.

 

4. Ce venit lunar aveți ca și cadru universitar?

Cosmin Vârlan: Satisfăcător. Nu îmi cumpăr chiar tot ce vreau, dar nici nu simt că duc lipsă de ceva. Nu cred că această cuantificare “venit lunar” ar fi singura de care trebuie să se țină cont; mai există și “cât timp liber ai ca să stai cu familia și cu prietenii” sau “faci ce îți place” sau “foștii studenți îți zâmbesc când te întâlnești din întâmplare cu ei”.

Adrian Alexandrescu: Referitor la venitul lunar, salariul meu de bază este de 4.935 de lei brut, la care se adaugă sporul de doctorat și sporul pentru gradația de merit, salariul ajungând la aproximativ 7.600 de lei brut (4.450 de lei net). La acest salariu se adaugă, dacă este cazul, plata cu ora în funcție de orele ținute peste norma de bază.

 

5. Care este proporția de cadre didactice tinere în cadrul facultății?

Cosmin Vârlan: Majoritatea avem sub 50 de ani. Acesta nu este un lucru neapărat bun. Avem nevoie de cei cu o anumită experiență pentru a ne ajuta pe noi să înțelegem cum este bine să procedăm în anumite situații.

Adrian Alexandrescu: În cadrul departamentului de Calculatoare al facultății sunt aproximativ 25% cadre didactice cu vârste de 35 de ani sau mai puțin care sunt angajate ca asistenți sau șefi de lucrări. Pe de altă parte, mai țin ore de laborator, în regim de plată cu ora, câțiva tineri specialiști în domeniu care sunt angajați la diverse firme de IT.

 

6. Ați obținut burse în cadrul proiectului Burse ANIS 2018. Ce v-a determinat să aplicați pentru aceste burse?

Cosmin Vârlan: În ultimii ani am propus un curs de programare a microprocesoarelor. Deşi acest tip de curs este, de obicei, întâlnit în facultăţile de automatizări, am simţit nevoia studenţilor noştri pentru acest domeniu. Am fost îndrumat de unul dintre colegi să particip cu acest curs la competiţia pentru obţinerea Burselor ANIS 2018 şi m-am bucurat să văd că a fost apreciat şi de o comisie ce a jurizat mai multe astfel de propuneri la nivel naţional.

Adrian Alexandrescu: Despre bursele ANIS am aflat în primă fază de la decanul facultății, domnul profesor Vasile Manta, iar vizita domnului Alexandru Timiș de la organizația ANIS a fost factorul decisiv care m-a determinat să aplic. Pe lângă activitatea cu studenții la disciplinele la care sunt titular, cred că au contribuit la primirea unei burse ANIS și activitățile extra-didactice pe care le coordonez în cadrul departamentului. Mai exact mă ocup de gestionarea platformei de e-learning Moodle, de site-ul departamentului și al facultății, de proba JuniorDev a concursului ITMarathon care este destinată elevilor, de echipele care reprezintă facultatea la concursurile de algoritmică și programare (e.g., ACM International Collegiate Programming Contest) și de alte activități.

 

7. Care este relația cu studenții?

Cosmin Vârlan: Eu cred că e una de prietenie și de respect reciproc. Acum trebuie să îi întrebați și pe ei.

Adrian Alexandrescu: Din punctul meu de vedere, relația pe care o am cu studenții este una foarte bună. Acest lucru se reflectă și în părerile pozitive primite în urma procesului anual de evaluare a cadrelor didactice de către studenți. Atmosfera din timpul orelor de curs și laborator este relaxată și mereu încurajez studenții să îmi solicite ajutorul când întâmpină dificultăți în înțelegerea conceptelor teoretice și în realizarea aplicațiilor.

 

8. Ce strategii adoptați pentru a-i convinge pe tineri sa-și continue studiile după terminarea ciclului de licență, știut fiind faptul că foarte mulți își găsesc locuri de muncă bine plătite și nu-i mai interesează facultatea?

Cosmin Vârlan: Majoritatea studenților de la master lucrează în timp ce îşi continuă studiile. Din păcate, același lucru se întâmplă și cu studenții de la licenţă și nu avem cum să îi convingem să pună accent pe studiu. De multe ori se întâmplă să nu promoveze anumite materii şi să se îndepărteze cu totul de facultate.

Adrian Alexandrescu: La Facultatea de Automatică și Calculatoare studiile de licență durează patru ani, iar foarte mulți studenți se angajează după internship-urile de la sfârșitul anului III. După terminarea examenului de diplomă, scade interesul pentru a continua studiile, studenții nemaifiind dispuși să vină la cursuri și laboratoare după opt ore de muncă. De fiecare dată le recomand studenților să acorde o importanță mare studiilor în detrimentul angajării la o corporație, în special dacă au o oarecare susținere financiară externă. Oricum, bursele s-au mărit de câțiva ani și depăşesc chiar 1.000 de lei. În ceea ce privește masteratul, la noi la facultate s-au restructurat cele două programe de master existente (i.e., Calculatoare încorporate și Sisteme distribuite și tehnologii web) și ar urma să apară un master nou de Securitate cibernetică ce ar trebui să mărească interesul pentru aprofundarea studiilor. Faptul că angajații urmează studii de master ar trebui să fie în interesul firmelor pentru că astfel angajații aprofundează baza teoretică, dar și practică. Aceasta din urmă este esențială pentru realizarea unor proiecte software eficiente. Un angajat este mai eficient dacă știe ce face și ce tehnici și tehnologii să aplice pentru rezolvarea unor probleme; asta duce la proiecte realizate mai bine și mai repede și, în consecință, un profit mai mare pentru firmă. În Iași sunt firme care nu fac doar outsourcing, ci lucrează la proiecte proprii care necesită o bază teoretică solidă, mai ales la soluții care necesită concepte avansate (e.g., data mining, big data, deep neural networks, cloud computațional, securitatea informației).

 

9. La ce proiecte lucrați acum?

Cosmin Vârlan: În prezent lucrăm la dezvoltarea unor protocoale pentru RFID. Există mai multe părți interesante în acest proiect, pe mine mă atrag metodele de stocare a datelor în așa fel încât accesul la ele să fie cât mai rapid posibil.

Adrian Alexandrescu: În prezent lucrez la o soluție de extragere eficientă a datelor de pe diverse site-uri în vederea construirii unui motor de căutare vertical care folosește resurse cloud. Pe plan didactic, urmează să îmi extind site-ul personal folosit de studenți pentru lucrările de laborator prin introducerea mai multor tutoriale și prin adăugarea de conținut nou pentru cursul pe care urmează să îl țin în anul universitar următor.

 

10. Cum vedeți piața de IT din Iași?

Cosmin Vârlan: Cred cu tărie că noi, românii, facem lucruri de calitate. Adesea când mă întâlnesc cu foştii mei studenţi și vine vorba despre IT, nu discutăm numai despre o slujbă, ci mai mult: despre o pasiune. Atât timp cât lucrurile sunt făcute cu pasiune, industria IT din Iași nu poate decât să prospere.

Adrian Alexandrescu: Piața de IT este într-o continuă creștere și este senzația că cele două facultăți de IT din Iași nu reușesc să producă suficienți absolvenți care să satisfacă cererea venită din partea firmelor. Ar trebui o comunicare mai bună între facultăți și firme astfel încât cursurile să fie aliniate la ceea ce se cere pe piața muncii, iar firmele să îşi încurajeze angajații să urmeze programe de master și chiar de doctorat.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments