Grupul francez Carrefour se află în negocieri avansate cu antreprenorii români Dragoş şi Adrian Pavăl, fondatorii retailerului de bricolaj Dedeman, pentru vânzarea operaţiunilor din România, spun sursele ZF. O sursă adaugă că „stadiul este foarte avansat, planul era să închidă până de Sărbători.” O alta a confirmat că ţinta părţilor e să ajungă la un acord până la final de 2025,
dar dacă nu reuşesc, „atunci va fi la început de 2026, foarte la început”.
În presa din România au apărut informaţii cum că acordul a fost deja parafat, însă din datele ZF nu s-a ajuns la semnare, deşi momentul nu e îndepărtat. Reprezentanţii fraţilor Pavăl şi ai Dedeman neagă şi ei că ar fi semnat deja acordul.
„Informaţiile apărute în spaţiul public nu sunt adevărate şi se bazează pe speculaţii, publicate fără a fi verificate în prealabil.”
Totuşi, ZF a scris anterior că există negocieri, ba chiar încă din vară.
Grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari din lume, are în România circa 460 de magazine sub diferite formate, cu vâzări de aproximativ 3 mld. euro anul trecut, potrivit datelor publice.
De aceste operaţiuni s-au arătat interesate mai multe părţi, dar Dedeman a rămas la masă. Tranzacţia este estimată astăzi la 750-900 mil. euro.
În retail, spre deosebire de alte sectoare precum producţie, IT ori energie, multiplul în tranzacţii se raportează la vânzări, nu la EBITDA. Iar multiplul este influenţat de mai mulţi factori – vânzări, format de magazine, segment de comerţ, poziţie în piaţă, etc.
Spre exemplu, în cazul Carrefour, care operează mai multe formate pe mai multe firme, evaluarea se poate face separat sau la pachet.
Spre comparaţie, în 2023, când a fost vândut Profi către Ahold Delhaize, valoarea tranzacţiei (enterprise value – inclusiv datoriile) a fost de 1,3 mld. euro, la vânzări în anul anterior (2022) de circa 2,4 mld. euro.
Dacă s-ar aplica acelaşi multiplu, evaluarea Carrefour România ar fi de aproape 1,7 mld. euro.
Compania a intrat pe plan local în 2001, când a deschis un prim hipermarket în cartierul bucureştean Militari. Apoi, s-a tot extins pe acest format mare, pentru ca abia în 2007 să intre pe piaţa de supermarketuri printr-o achiziţie. Treptat, businessul francezilor s-a tot dezvoltat atât ca formate, cât şi ca număr de magazine, iar asta atât prin deschideri de la zero, cât şi prin preluari (Artima, Cora şi Billa sunt cele mai importante).
Totuşi, în continuare cei mai mulţi bani vin din hipermarketuri, magazine mari, cu zeci de mii de articole la raft. Într-o perioadă de schimbări majore, acest tip de magazin este considerat a-şi fi pierdut din elan, consumatorii orientându-se către discounteri şi către retailerii de proximitate. Carrefour acoperă şi cele două canale, însă grupul nu are la fel de multe unităţi precum concurenţa.
Carrefour operează hipermarketuri, supermarketuri, proximitate, un mix de discount şi cash&carry, plus online. Singurul alt jucător din piaţă cu un portofoliu atât de vast e Auchan.
De altfel, Auchan a fost la masa discuţiilor în această eventuală tranzacţie cu Carrefour, deşi nici această reţea nu raportează creşteri prea alerte de vânzări sau profit pe plan local.
În ceea ce priveşte Dedeman, liderul incontestabil al pieţei de bricolaj, ce îi are în spate pe fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, o asemenea achiziţie – a Carrefour România – ar reprezenta un pariu într-un domeniu cu totul nou al comerţului – cel alimentar.
Sursele din piaţă spun că ei ar putea prelua operaţiunile – inclusiv componenta de real-estate, Carrefour având în proprietate unele hipermarketuri -, pentru ca apoi să semneze un acord cu francezii şi să opereze sub acelaşi brand – Carrefour. Gigantul din Hexagon a mai avut şi mai are pieţe unde funcţionează în franciză.
Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri din lume, cu afaceri anuale de peste 85 mld. euro, are prezenţă în 40 de ţări, însă operaţiuni directe doar în şapte – Franţa, Spania, Belgia, Polania, România, Brazilia şi Argentina.
De ce vinde?
ZF a scris încă din vară că grupul francez Carrefour, care de mai multă vreme îşi caută direcţia şi, implicit, un model de business sustenabil pe o piaţă de retail în continuă transformare, analizează exit-ul din Europa Centrală şi de Est, inclusiv din România. Între timp au apărut informaţii privind vânzarea din Italia şi discuţiile pentru Polonia.
„Creşte numărul de ţări unde Carrefour vrea să îşi vândă operaţiunile. Anul acesta, grupul a demarat un proiect major de revizuire a propriului portofoliu. În Italia, retailerul a vândut cele 1.200 de magazine către New-Princes Group. În cărţi e şi exit-ul din Polonia şi cel din Argentina. Carrefour a angajat JP Morgan pentru a vinde businessul din Polonia, în timp ce Deutsche Bank a primit mandat pentru Argentina. Dar, planul de restructurare nu se opreşte aici. România este şi ea printre ţările vizate pentru vânzare, iar divizia de investment banking a BNP Paribas a fost angajată pentru acest proiect, aşteptat de piaţă de mai multe luni”, scria recent publicaţia l’Informé.
Oficialii retailerului ai răspuns la aceste informaţii atunci.
„La jumătatea procesului de implementare a planului strategic Carrefour 2026, şi ca răspuns la schimbările din piaţă, Grupul a desfăşurat o analiză a portofoliului de activităţi, a tuturor verticalelor de business şi modelelor organizaţionale”.






















































