Comuna Aroneanu s-a transformat într-un paradis al pilelor, al angajărilor pe sub mână și al combinațiilor ilegale girate de un primar liberal, cu apucături de vătaf. Sub conducerea lui Benoni Moruzi, Primăria nu mai e instituție publică, ci un SRL de partid, unde posturile se împart printr-un „acord de cooperare” golit de orice temei legal, dar umplut cu bani publici. Peste 30 de funcționari-fantomă au lucrat în Primărie fără concurs, fără contract direct, dar cu salarii grase, plătite din banii celor 5.000 de locuitori ai comunei. Totul, printr-un parteneriat cu Asociația Comunelor din România – Filiala Iași al cărui președinte este ….tot Benoni Moruzi. Sub pretextul „sprijinului administrativ”, s-au livrat oameni, s-au umflat facturi, s-au decontat cursuri inutile. Curtea de Conturi a documentat abaterile într-un raport devastator, dar la Aroneanu nimeni nu răspunde pentru că sistemul e complice.
O comună cu mai puțin de 5.000 de suflete a angajat zeci de persoane printr-un artificiu legal discutabil și a plătit facturi dubioase de sute de mii de lei. Totul sub protecția unui „acord de cooperare” cu Asociația Comunelor din România – Filiala Iași.
Într-o anchetă de peste 100 de pagini, Curtea de Conturi a României a documentat un caz care ridică semne grave de întrebare privind modul în care funcționează administrația locală în comuna Aroneanu, condusă de liberalul Benoni Moruzi. Sub paravanul unui acord de cooperare cu ACoR – Filiala Iași, organism al cărui președinte este, nimeni altul decât Benoni Moruzi, primăria a acceptat la plată servicii facturate nelegal, a angajat personal prin intermediari și a ignorat cu bună știință prevederile Codului Administrativ.
Președinte la ACoR Iași, primar la Aroneanu, pe când audiat la DNA?
În teorie, Asociația Comunelor din România (ACoR) – Filiala Județeană Iași ar trebui să ajute comunele în activități de interes comun. În practică, raportul de audit arată că la Aroneanu, ACoR a devenit un veritabil angajator-fantomă. În perioada 2022-2023, nu mai puțin de 30 de persoane au lucrat în Primărie, dar nu aveau contracte cu UAT Aroneanu, ci cu ACoR Iași. Posturile erau esențiale: contabili, juriști, șoferi, asistenți sociali, personal IT, fochiști, îngrijitori, chiar și administrator public. Toți erau plătiți din banii comunei, dar fără să existe o relație contractuală directă.
Gravitatea faptelor este cu atât mai mare cu cât nu s-au organizat concursuri pentru posturi, așa cum prevede Codul Administrativ iar atribuțiile erau de funcționar public, dar erau îndeplinite de persoane angajate pe contracte de muncă de drept privat, de ACoR. Aceastaă situație a dus la ocuparea ilegală a unor posturi din primărie, inclusiv în Compartimentele Asistență Socială și Impozite și Taxe.
„Este, în esență, o formă mascată de angajare, fără respectarea cadrului legal. O practică profund ilegală, care subminează întregul sistem de funcționare al administrației publice locale”, spun auditorii Curții de Conturi.
Facturi „umflate” și deconturi fără documente justificative
Printre cele mai flagrante abateri identificate de auditori se numără facturi înregistrate de două ori, mentenanță E-MOL cu preț mai mare decât cel real sau un curs de calificare pentru șofer, decontat pentru mașinist.
Astfel, Primăria a înregistrat facturi identice, emise de ACoR, de două ori în contabilitate, cu o abatere totală de 12.800 de lei. Eroarea a fost remediată ulterior, dar denotă grave carențe în controlul intern.
Aplicația Monitorul Oficial Local (E-MOL) era întreținută de SC Big Media SRL, care oferea lunar un discount de 40 de lei + TVA. Cu toate acestea, ACoR a facturat către Primărie suma întreagă, fără a reflecta reducerea. Rezultatul? Comuna a plătit 1.142 de lei în plus, deși nu a primit servicii suplimentare.
În 2022, Primăria a decontat un curs de perfecționare de aproape 1.000 de lei, organizat de firma PROCIV FORM SRL, pentru un angajat ACoR încadrat ca șofer , deși cursul era pentru mașinist la terasamente, activitate fără nicio legătură cu atribuțiile din Aroneanu.
Acordul de cooperare între două ogrăzi stăpânite de vătaful Moruzi
ACoR și UATC Aroneanu aveau încheiat un acord de cooperare încă din 2012, actualizat în 2023. În documente, ACoR promitea sprijin în organizarea de activități administrative. În practică, a devenit un furnizor de personal pentru Primărie, fără a fi autorizat legal pentru acest tip de activitate.
„ACoR nu figurează în Registrul Național al agenților de muncă temporară. Acordul de cooperare nu poate fi echivalat cu un contract de punere la dispoziție de personal. Orice activitate prestată de acești angajați este nelegală”, notează Curtea de Conturi.
Plăți lunare de peste 200.000 lei pentru personalul ACoR
În 2023, Consiliul Local Aroneanu a aprobat, prin HCL 84/29.06.2023, plata unei sume de 213.633 lei pe lună, reprezentând „contribuțiile financiare” pentru activitatea desfășurată de personalul ACoR, lucru total ilegal atât timp cât nu există temei legal nici în acordul de cooperare, nici în Statutul ACoR pentru asemenea sume.
Din documentele analizate de echipa de audit reiese că posturi publice, cum ar fi cel de inspector în asistență socială, au fost ocupate de angajați ACoR, deși funcția era temporar vacantă. După revenirea titularilor de drept, ACoR a continuat să presteze servicii pentru același post, deși organigrama Primăriei nu permitea dublarea personalului. Situații similare au fost identificate și în Compartimentul Impozite și Taxe, unde un agent agricol angajat la ACoR a ajuns să lucreze ca operator rol.
Deși auditori au prezentat aceste constatări într-o ședință oficială de conciliere în iulie 2024, conducerea Primăriei Aroneanu a respins o parte dintre concluzii. Mai exact, a refuzat să admită că ocuparea posturilor prin ACoR e ilegală.
În urma auditului, Curtea de Conturi a transmis către decidenții acestei primării corupte să organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacante, să întărească controlul intern managerial, să recupereze sumele plătite nelegal (inclusiv penalități) și să reevalueze acordurile de cooperare și auditare a legalității acestora.
La Aroneanu, externalizarea de personal către entități fără autoritate legală, pe bani publici, în dispreț total față de legile privind ocuparea funcțiilor publice, pare a fi o acoperire de partid, de clan. În lipsa unor sancțiuni clare și a unei intervenții din partea instituțiilor de control care, din păcate sunt căpușate de sinecuriști și politruci, astfel de practici riscă să devină normă.