Comisia pentru Transport și Turism a Parlamentului European propune noi reguli pentru călătoria cu avionul. Acestea ar permite pasagerilor să transporte gratuit, la bord, două bagaje de mână.
În plus, un formular unic ar putea simplifica procesul de compensare în caz de întârzieri sau anulări. Companiile aeriene avertizează însă că toate aceste măsuri ar putea duce la scumpirea biletelor.
Pentru milioane de europeni, zborul cu avionul înseamnă și compromisuri – cum ar fi să-ți înghesui laptopul și portofelul printre haine, ca să nu plătești o geantă în plus.
Reporter: „Călătoriți cu bagaj de mână acum?”
Femeie: „Da.”
Reporter: „Vă luați și geanta?”
Femeie: „O să o pun în geantă pe urmă, că am dreptul doar la o valiză.”
Familiile cu copii plătesc suplimentar pentru locuri alăturate.
Bărbat: „Patru sute- opt sute să prindem locuri grupate, mi se pare destul de mult.”
Noile reguli propuse de Comisia pentru Transport din Parlamentul European vor să elimine aceste costuri.
Măsurile includ două bagaje gratuite pentru fiecare călător și locuri garantate lângă însoțitor pentru copiii sub 12 ani și persoanele cu dizabilități – fără taxe în plus.
„Aș putea lua la bord un astfel de bagaj standard care nu depășește 100 cm. Putem alege un troler ori un rucsac, ca acesta, dar care să nu cântărească mai mult de 7 kg. Al doilea bagaj gratuit poate fi geanta cu laptopul personal.”
Iar pentru mai multă transparență, companiile aeriene vor trebui să afișeze toate comisioanele suplimentare încă de la început, lângă prețul de bază al biletului.
În cadrul reformei propuse, pasagerii vor avea dreptul și la compensații generoase: 300 de euro pentru zborurile scurte întârziate peste patru ore și 500 de euro pentru întârzieri mai mari de șase ore pe cursele lungi.
Ștefan Mușoiu, membru în Comisia pentru Transport din Parlamentul European: „Am solicitat despăgubirea celorlalte costuri adiacente, mă refer aici la cazare. Sperăm ca acele companii aeriene care practică overbooking-ul într-un procent foarte mare, unele chiar de peste 5%, să fie descurajate.”
Pasagerii care folosesc mai multe mijloace de transport și pierd conexiunea vor fi, de asemenea, despăgubiți.
Dar dincolo de drepturi, companiile avertizează.
Kevin Hiney, Director de Comunicare al Airlines for Europe:
„Dacă, dintr-o dată, avem un scenariu în care toată lumea primește o geantă pe care să o pună sub scaunul din față și încă una în compartimentul de deasupra capului, știți că va exista un cost pentru asta și, din păcate, toată lumea va trebui să plătească.”
Noile reguli urmează să fie dezbătute în plenul Parlamentului European.