Aeroportul Internațional Iași a fost din nou scena unui haos aerian pe 20 decembrie, când ceața densă a dus la anularea, întârzierea sau redirecționarea a numeroase zboruri, atât la sosire, cât și la plecare. Situația nu este una excepțională, ci se repetă aproape de fiecare dată când condițiile meteo se deteriorează, alimentând nemulțumirea pasagerilor și ridicând semne serioase de întrebare cu privire la capacitatea reală de operare a aeroportului în sezonul rece.
În timp ce alte aeroporturi din regiune reușesc să opereze în condiții similare, Iașul pare blocat într-un cerc vicios al explicațiilor și al scuzelor, în contrast evident cu discursul oficial despre modernizare și investiții.
„Ne-am mutat la Suceava”: pasagerii ocolesc Aeroportul Iași din cauza ceții. Zboruri anulate, redirecționate și pasageri exasperați, în timp ce conducerea vorbește despre „investiții”
Lista curselor afectate pe 20 decembrie este una lungă și relevantă pentru amploarea problemei. La sosiri, zboruri din Bologna și București au fost anulate, în timp ce aeronavele din Bruxelles, Larnaca, Dublin sau Bergamo au fost nevoite să aterizeze pe alte aeroporturi din țară, precum Otopeni sau Cluj. Unele curse au ajuns la Iași cu întârzieri uriașe, de peste 10 ore.
Nici plecările nu au fost ocolite de probleme: zboruri către Eindhoven, Bruxelles sau București au fost anulate, iar altele au avut întârzieri de câteva ore bune, timp în care pasagerii au rămas captivi în terminal, fără informații clare și fără garanții.
Aeroportul Iași a transmis că „din cauza condițiilor meteo nefavorabile, programul zborurilor a suferit modificări” și a recomandat pasagerilor să țină legătura cu operatorii aerieni. O explicație standard, care însă nu mai convinge pe nimeni.
Pasageri revoltați: „Mai bine folosim Suceava sau Bacău”
Nemulțumirea pasagerilor a explodat în comentarii, unde criticile vizează nu doar condițiile meteo, ci mai ales managementul aeroportului și lipsa unor soluții reale pe termen lung.
„Mai bine direcționați toată iarna zborurile spre Bacău și Suceava, unde au sisteme performante de aterizare pe timp de ceață. Din păcate, companiile care operează la Iași se vor orienta pe viitor spre cele două aeroporturi”, spune un pasager, atrăgând atenția asupra riscului pierderii rutelor aeriene.
Alții vorbesc despre experiențe umilitoare:
„E foarte frumos să te trezești că ai întârzieri enorme sau nu decolezi deloc după lungi așteptări, ca mai apoi nici banii să nu-i primești înapoi pentru că ‘condițiile meteorologice sunt imprevizibile’. Eu zic să vă închideți pe timp de iarnă”.
Un alt comentariu tranșant arată pierderea de încredere:
„Pentru a nu mai avea surprize, noi am hotărât să folosim aeroportul din Suceava. E un pic mai departe, dar nu stau la mila vremii”.
Managerul Romeo Vatră, în centrul criticilor
Tot mai multe voci îl indică direct pe managerul Aeroportului Iași, Romeo Vatră, drept responsabil pentru situația care se repetă de ani de zile.
„Alooo, domnule Vatră, așa se pierd călătorii! Stăm bine mersi pe scaun, iar cei din jur se dezvoltă”, scrie un pasager, făcând apel direct la conducere.
Alții cer măsuri radicale:
„Expropriere și tragerea la răspundere a vinovaților. Alooo, Consiliul Județean Iași, se aude pe acolo sau nu vă interesează?”
Criticile nu se opresc aici. Un comentariu extrem de dur rezumă sentimentul general:
„Devine deja penibilă toată gargara din comentarii. Toate scuzele se traduc prin ‘conducere plină de incompetenți’. Problemele nu sunt de ieri, de azi, ci se perpetuează de ani de zile”.
Investiții pe hârtie, blocaje în realitate
În replică, conducerea Aeroportului Iași invocă existența unor echipamente moderne. Într-un răspuns oficial se precizează:
„Aeroportul Iași are sistem ILS cu capabilitate CAT III, echipament modernizat chiar anul trecut. De asemenea, luna aceasta încheiem lucrările de upgrade al sistemului de balizaj”.
Cu toate acestea, aceeași conducere admite că aeroportul nu poate funcționa la capacitate maximă:
„În condiții de ceață mult sub limitele admise, aeroportul nu poate folosi facilitățile de decolare-aterizare din cauza obstacolelor din proximitate”.
Problema caselor din Aroneanu, ignorată ani la rând
Așa-numitele „obstacole” sunt, de fapt, șapte case din comuna Aroneanu, construite cu înălțimi care depășesc limitele stabilite prin regimul de servituți aeronautice. O problemă semnalată în mod repetat de presa locală, inclusiv de 7EST, dar care nu a fost rezolvată nici până astăzi.
Deși se știa că aceste construcții afectează vizibilitatea și utilizarea completă a sistemului ILS, autorizațiile au fost acordate, iar consecințele sunt suportate acum de pasageri și de companiile aeriene.Specialiștii avertizează că, pe termen lung, Aeroportul Iași riscă să piardă curse și operatori, în favoarea aeroporturilor din Suceava sau Bacău, care reușesc să opereze în condiții meteo dificile.




























































