Vineri, 18 iulie 2025, la sediul Primăriei Municipiului Iași a avut loc o nouă ședință de lucru cu un subiect critic pentru viitorul infrastructurii rutiere și al sistemului sanitar regional: stadiul implementării proiectului privind racordarea căilor de acces către și dinspre viitorul Spital Regional de Urgență (SRU) din Iași, dinspre DN24 și conexiunea cu viitoarea Autostradă A8.
La întâlnirea de progres au participat reprezentanți ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ai Aeroportului Iași, ai Primăriei Municipiului Iași, ai Consiliului Județean, proiectanți, precum și specialiști ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași.
Discuțiile s-au concentrat pe analiza detaliată a obligațiilor asumate de fiecare parte în ceea ce privește infrastructura de acces: racordurile la rețelele naționale, județene și municipale de drumuri, precum și soluțiile pentru facilitarea traficului către noul spital.
Proiect maturizat, dar blocat în birocrație și nehotărâre
DRDP Iași a inițiat încă din 2018, la solicitarea firmei Jasper (consultant în dezvoltarea SRU), un studiu de prefezabilitate pentru un tronson rutier strategic, analizând patru scenarii de conectare a spitalului cu rețeaua de drumuri.
După o perioadă de stagnare între 2020 și 2022, procesul a fost reluat, fiind parcurs întregul traseu birocratic: scoaterea la licitație a studiului de fezabilitate (SF), elaborarea proiectului, obținerea avizelor (CTE DRDP, CTE Siguranța Circulației, audit rutier, CTE CNAIR, CTE Ministerul Transporturilor) și, în prezent, includerea pe lista Consiliului Interministerial în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici și emiterea hotărârilor de guvern pentru exproprieri și includerea în lista investițiilor cu finanțare de la bugetul de stat.
Proiectul-cheie: Tronsonul Rond Vânătorii – Poligon ISU (C.A. Rosetti)
Tronsonul în cauză, de aproximativ 7 km, vizează modernizarea căii de comunicație prin extinderea la patru benzi, reabilitarea a 4 poduri, 14 podețe, precum și amenajarea a 3 sensuri giratorii, inclusiv un punct de racord direct cu intrarea în viitorul Spital Regional de Urgență.
Această investiție este esențială pentru ca spitalul să devină funcțional în condiții optime de accesibilitate și urgență medicală. Cu toate acestea, în cadrul ședinței de vineri, unii participanți au ridicat ideea modificării traseului existent, prin prelungirea acestuia — o propunere care ar presupune reluarea completă a procesului de avizare și aprobare, ceea ce ar echivala cu întoarcerea proiectului la nivelul anului 2022.
Această posibilitate a stârnit nemulțumirea experților tehnici, având în vedere că proiectul a trecut printr-o perioadă intensă de maturizare de peste 4 ani, cu eforturi semnificative din partea echipei DRDP Iași.
Un precedent dureros: blocarea VO Trafic Greu în 2020
Amintirile legate de anularea inexplicabilă a proiectului „Varianta Ocolitoare Trafic Greu” revin în atenție. În 2020, sub presiunea unor voci din Primăria Iași, proiectul — aflat în faza de licitație cu o finanțare europeană de 92 milioane euro — a fost retras de CNAIR, la solicitarea ministrului transporturilor de atunci, Cătălin Drulă (USR), pe motiv că „traseul trece prin oraș”, deși în realitate se desfășura pe la marginea acestuia.
Promisiunea municipalității de atunci era construirea unei „variante proprii” — VO Est — prin comunele Schitu Duca, Holboca, Țuțora și Tomești. În 2025, acest proiect alternativ rămâne doar pe hârtie:
-
nu a fost inclus în PNRR,
-
nu are studiu de fezabilitate finalizat,
-
nu figurează în Master Planul actualizat al CNAIR,
-
nu are finanțare sau vreo licitație planificată.
În schimb, Primăria Iași a contractat în 2023 un împrumut de 200 milioane euro, din care o mare parte a fost direcționată către modernizarea bulevardului Poitiers, pasajul Socola și șoseaua Bucium — lucrări prevăzute inițial chiar în proiectul european abandonat. Paradoxal, în loc să atragă fonduri nerambursabile, autoritățile locale au ales creditul, iar lucrările în 2025 sunt încă în întârziere, afectate de probleme de expropriere, avize întârziate de la CFR și creșteri semnificative ale devizelor.
Apel la responsabilitate și continuitate
Un mesaj clar a fost transmis în cadrul ședinței: un proiect maturizat, susținut tehnic și aproape de linia de start nu trebuie deturnat sau modificat de viziuni tardive sau interese politice. Orice modificare majoră a traseului ar presupune reluarea întregului circuit de avizare — adică încă 2–3 ani pierduți.
„Nu ne putem juca cu proiectele mature așa cum se joacă copiii cu acuarelele. Este inacceptabil ca munca a zeci de specialiști să fie ignorată sau anulată de propuneri de ultim moment, care compromit eforturile făcute în ultimii patru ani”, au subliniat reprezentanții DRDP Iași.