O poveste japoneză, teatrul ca pată luminoasă…

0
1,819 views

Există spectacole, puține ce-i drept, care așază în tine, spectatorul, bucurii simple și o seninătate pe care poate o credeai pierdută. Tonice și reconfortante, ele au valoarea unui pahar de apă rece sorbit pe o arșiță mare, sau a unei adieri răcoroase într-o amiază caniculară. De obicei, sunt spectacole mici care, adeseori, trec nebănuite prin această lume în care s-au văzut plăsmuite. Solare și încărcate de vitalitate, îți rămân în memorie ca niște pete luminoase a căror istorie pozitivă ți-a hașurat în culori optimiste o oră din viață. Nasc în tine dorul de a le revedea, dor rar în teatru și binecuvântat…

Sunt parte din stările pe care mi le-a lăsat spectacolul de la Teatrului „Luceafărul” Iași, O poveste japoneză, bijuterie teatral-muzicală creată de Irina Niculescu Lewandovski și John Lewandowski împreună cu artiștii ieșeni. Cu o puternică amprentă culturală asiatică, dar cu mesaje ce țin de universal, povestea exploatează mitologia și spiritualitatea japoneză prezentându-ne drumul inițiatic al luptătorului de sumo Yoneyama (Muntele de orez), plecat spre curtea imperială spre a participa la anualele întreceri sportive. Plin de sine și încrezător în forțele sale, Yoneyama o întâlnește pe Marume și familia acesteia, trinitate feminină (fiică, mamă, bunică) a cărei forță fizică, mentală și emoțională îl pune pe erou în situația de a-și reconsidera relația cu sine și de a dobândi conștiința unor valori fără de care victoria finală nu ar fi posibilă.

Spectacolul este impecabil construit, fără complicații inutile, cu clarități de chihlimbar pe fundalul cărora defilează nu mai puțin de 26 de marionete (cu fire și tije), individuale sau funcționând ca grup compact (grupul celor trei luptători de sumo). E un adevărat regal păpușăresc, impresionant prin reușitamarionetelor propriu-zise, dar și prin mânuirea exactă și expresivă a unor actori ce par a face totul cu o ușurință frapantă. Chiar dacă nu sunt ostentativ „la vedere”, actorii se văd în sensul cel mai bun al cuvântului. Relația cu personajul, transpunerea energiilor creatoare din corpul actorului în ațele păpușii, particularizarea vocală a tipologiilor, geografiile faciale ale actorilor transpuși în marionete – sunt, dincolo de limbajul impus de o relatare teatrologică, un deliciu. O urmărești pe Liliana Mavriș Vârlan în Bunica și ți se relevă brusc frumusețea și complexitatea întregii arte păpușărești. Îi observi păpușa-bunică așezându-se bătrânește pe prispa casei, îi auzi vocea plângându-se de oasele ruginite, înregistrezi mimica actriței ce pare că se prelinge pe ațe animând chipul încremenit al păpușii și înțelegi dintr-odată marele mister al topirii actorului în păpușă.

Universul sonor al spectacolului este, din nou, încântător. Responsabil cu polifoniile iscate de cele șase instrumente asiatice este Dragoș Maftei. Ritmurile spectacolului, uneori generate de muzică, alteori subliniate de ea, țin mereu alertă atenția, desenând laitmotive sonore sau, din contra, surprinzându-te la fiecare pas. Sunetele, exotice însă, în același timp, foarte familiare devin ele însele personaje, voci distincte ale spectacolului, marionete invizibile circulând prin nevăzut.Vocile actorilor completează adeseori instrumentalul, generând frânturi de cântec japonez (foarte bune intervențiile sonore ale lui Carmen Mihalache).

Magnetismul vizual al Poveștii japoneze este datorat și scenografiei: întreaga scenă pare replica mărită a uneia dintre acele cutiuțe cu minunății miniaturale în care, o dată sau de mai multe ori, ni s-a oglindit copilăria. Pădurea, casa, curtea imperială, panourile mobile ce dinamizează spațiul, luna-personaj țin sub hipnoză, laolaltă, adulții și copiii din public. O fină componentă ironică se strecoară pe alocuri printre faldurile unei povești în care râzi și exersezi melancolii inexplicabile. Un spectacol de văzut și revăzut…

Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – O poveste japoneză. Marume și Yoneyama, adaptarea și regia: Irina Niculescu. Muzica: John Lewandowski. Scenografia: John Lewandowski și Irina Niculescu. Distribuția: Carmen Mihalache, Claudiu Gălățeanu, Ioana Iordache, Liliana Mavriș Vârlan, Dragoș Maftei. Data vizionării spectacolului: 15 aprilie.      

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here