Cristeștiul, pe marginea prăpastiei financiare! Primăria și-a pierdut propriul patrimoniu, a umflat salarii și a raportat milioane fantomă

0
17

Haos contabil, proiecte-fantomă, salarii umflate și jumătate de milion de lei pierduți la salubritate, la Pimăria Cristești.  Este un tablou al ineficienței administrative a unei primării liberale care îți îngheață sângele în vene.  Auditorii au intrat în primărie ca într-o casă părăsită după jaf: cifre care nu se pupă, proiecte care există doar în mintea cuiva, salarii crescute după propria astrologie administrativă și un patrimoniu care, pe hârtie, arată ca o ficțiune. Curtea de Conturi n-a mai scris un raport, ci a redactat un act de acuzare în toată regula. Sute de mii de lei pierduți, milioane trecute „din greșeală”, contabilitate făcută după ureche și o primărie care pare să-și fi uitat nu doar bunurile, dar și obligațiile. Cristeștiul nu e doar pe marginea prăpastiei financiare. A făcut deja un pas în gol.

În comuna Criștești, administrația locală a reușit „performanța” rară de a transforma un audit financiar obișnuit într-un rechizitoriu devastator. Curtea de Conturi nu doar că a emis opinie contrară – cel mai dur verdict , dar a radiografiat în detaliu un aparat administrativ scăpat complet de sub control, unde cifrele nu mai au legătură cu realitatea, iar patrimoniul comunei pare tratat ca o poveste opțională.

Nu e vorba doar de greșeli. Raportul e o autopsie a unui aparat administrativ care pare să fi funcționat după reguli proprii: proiecte inexistente trecute ca investiții, bunuri care apar pe hârtie dar nu există, terenuri neînregistrate, salarii majorate fără bază legală, o pierdere financiară care lovește direct în bugetul local și o administrație care nu știe nici ce deține, nici cui datorează bani.

Milioane de lei blocate în „neantul contabilității”

Prima bombă apare încă din debutul raportului: 4.020.377 lei, bani din fonduri externe nerambursabile, apar în contabilitate deși proiectul nu s-a mai derulat niciodată. Banii fantomă umflă artificial activele comunei.

Apoi vine lovitura grea: 17.035.010 lei reprezintă investiții și documentații care fie nu există, fie nu aparțin UAT Criștești, fie sunt proiecte rămase în aer, fără finanțare și fără perspective. La acestea se adaugă erori greu de digerat într-o instituție publică: 11.063 lei nerecuperați de la FNUASS, 25.373 lei înregistrări greșite la tichete de vacanță și 130.356 lei combustibil fără evidență clară.

Imaginea este a unei contabilități care nu reflectă realitatea, ci un univers paralel în care cifrele nu au legătură cu faptele. Cu alte cuvinte, în Primăria Criștești, realitatea contabilă e un puzzle din care lipsesc piese întregi, iar altele sunt puse în altă cutie.

Patrimoniul comunei, o ficțiune contabilă

Inventarierea, o obligație anuală elementară, a fost făcută cu o întârziere de patru luni și finalizată abia pe 24 aprilie 2025. Rezultatul: o comedie administrativă, dacă n-ar fi vorba de bani publici.

Inspectorii notează negru pe alb, faptul că Primăria ține în acte terenuri și clădiri care nu aparțin comunei, terenuri aprobate prin HCL ca domeniu public nu apar în contabilitate, există diferențe mari între suprafețele înscrise și cele măsurate,  au fost descoperite investiții rămase în aer, fără finanțare, fără recepție, fără perspectivă, iar 79 de obiecte au fost propuse spre casare,  dar fără documente despre depreciere.  O diferență uriașă la obiecte de inventar:  276.089,92 lei lipsă între scriptic și faptic.

Curtea de Conturi spune clar că aceste erori nu pot fi cuantificate complet, dar sunt atât de grave încât subminează total credibilitatea situațiilor financiare.

Datorii în ceață, furnizori neverificați, salarii acordate după ureche

Primăria Criștești nu știe nici cui trebuie să plătească, nici cât datorează. Controlul relevă  527.259 lei diferențe între evidența furnizorilor și realitate, 12.356 lei garanții la licitații, păstrate deși termenul e prescris, 20.944 lei suprasolviri – bani încasați în plus, dar necorectați,  122.585 lei obligații salariale și contribuții neplătite (salarii, CAS, CASS, impozite, indemnizații de handicap etc.). E o înșiruire care arată o administrație care a pierdut complet controlul asupra propriilor obligații financiare.

Salarii crescute ilegal , două runde de majorări nejustificate

La Criștești, salariile nu au crescut prin performanță, ci prin interpretări abuzive ale legii. Inspectorii au descoperit că 15 angajați au primit, în două etape, majorări salariale ilegale, în baza unor interpretări eronate ale legislației. Este vorba despre spor de condiții vătămătoare (10%), acordat fără buletin de determinare emis de DSP – condiție obligatorie, majorare cu 5% în ianuarie 2024, aplicată în baza unei legi care nici măcar nu se referea la personalul din administrația locală și majorare cu 10% în iunie 2024, aplicată greșit: în loc de baza legală (decembrie 2023), Primăria a folosit salariile deja majorate ilegal în ianuarie. Pe eșantion, prejudiciul este de 164.962 lei. Realitatea finală ar putea fi chiar mai mare.

Jumătate de million pierdut la salubritate

Curtea de Conturi a mai identificat un calcul greșit al impozitului pe teren și clădiri, impozitare dublă a aceluiași bun sau taxa de salubritate stabilită eronat sau deloc. Toate acestea au produs denaturări de 13.074 lei asupra veniturilor, dar e doar ce s-a găsit pe eșantion.

Primăria Criștești a plătit 461.909 lei pentru serviciul de salubritate, dar nu a recuperat banii prin taxa obligatorie. Raportul arată lipsa unui regulament,  taxe nefundamentate, analize inexistente și  nerespectarea HCL privind taxarea persoanelor juridice. Practic, comuna a plătit gunoiul din buget, într-o totală sfidare a legislației în vigoare.

Control intern prăbușit, recomandări ignorate, audit intern decorativ

Curtea spune explicit faptul că sistemul de control intern managerial la Primăria Cristești nu funcționează. Documente există, dar procedurile sunt ignorate, riscurile nu sunt gestionate, iar informațiile din situațiile financiare sunt compromise.

Auditul intern făcut prin ACOR Iași confirmă: 5 recomandări implementate, 9 parțial și 35 recomandări complet ignorate. Asta înseamnă că administrația a mers înainte cu aceleași probleme, aceleași lacune, aceleași riscuri, de ani întregi. Este dovada unei administrații care refuză să învețe, refuză să corecteze și refuză să prevină.

Curtea de Conturi formulează concluzia într-o propoziție care ar trebui să zguduie orice instituție publică: „Situațiile financiare consolidate ale UATC Criștești NU prezintă o imagine fidelă a poziției și performanței financiare la 31 decembrie 2024.” Un diagnostic extrem, care arată un aparat administrativ deconectat complet de la rigorile legii. Pentru o primărie, acesta este cel mai dur diagnostic posibil fără implicarea organelor de anchetă.

Curtea de Conturi a transmis o scrisoare oficială primarului PNL,Vlad Pintilii, cu propuneri de soluții și obligația de remediere, dar oare mai poate fi reformat un aparat administrativ în care haosul financiar pare regula, nu excepția?

0 0 votes
Article Rating

Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments