EXCLUSIV. Abuzuri în serie la Apavital. Ieșean cu WC în curte și conductă înfundată cu beton, plătitor de servicii de apă-canal, executat în stil mafiot

0
24
Dr.Ing.Mihail Dorus

Într-un județ sufocat de funcționari comozi și corupți, de șefi plătiți regește și autorități care dorm în bocanci, Apavital SA acționează după propriul cod, scris cu beton și semnături „desenate” pe telefon. Într-o Românie care se laudă cu digitalizare și europenism, o companie de stat îngroapă, la propriu, drepturile omului, începând cu canalizarea unui pensionar cardiac, care a avut ghinionul să locuiască într-un județ unde serviciile publice nu servesc populația, ci o pedepsesc. Un bătrân de 72 de ani, a fost condamnat fără judecată, sancționat fără notificare și redus la condițiile igienice din vremea ciumei, pentru o vină pe care nimeni n-a demonstrat-o: că ar fi folosit apa din fântâna lui, în casa lui, pe banii lui. Ce a făcut  Apavital? A turnat beton în conductă, ca în poveștile cu mafioți care închid gura „dușmanilor” cu ciment. La acest moment, peste 40 de familii din Iași au fost executate după același scenariu: bușonări ilegale, execuții administrative, frică, umilință, minciuni. Un serviciu de utilitate publică a devenit o instituție a abuzului, care falsifică semnături, minte în instanță și își bate joc de lege. Iar autoritățile județene asistă nepăsătoare, ca niște spectatori plătiți din banii publici să nu vadă nimic.

În al doilea oraș ca mărime al țării, unde autoritățile ar trebui să servească cetățeanul, compania Apavital SA,  operatorul de apă și canalizare din județul Iași , se comportă mai degrabă ca o structură opresivă medievală, capabilă să calce în picioare drepturi fundamentale pentru a-și impune propria interpretare a legii. Cazul pensionarului Gheorghe Tincu, în vârstă de 72 de ani, din Iași, este dovada vie că monopolul Apavital devine un pericol public atunci când este lăsat fără control și fără răspundere.

Buşonare cu beton, metoda preferată de Apavital

Pe 25 februarie 2022, în plină zi, o echipă Apavital a turnat beton în conducta de canalizare care deservea locuința lui Gheorghe Tincu, un bărbat în vârstă de 72 de ani, bolnav cardiac, lăsându-l, la propriu, fără posibilitatea de a mai folosi toaleta, apa curentă și instalațiile sanitare din casă. Totul, fără nicio înștiințare legală, fără somație scrisă, fără notificare prealabilă. Potrivit echipei de intervenție, motivul acestei acțiuni absurde ar fi fost neplata unui presupus debit pentru serviciul de canalizare și acuzații neverificate de deversare frauduloasă a apei din fântâna proprie în sistemul public. Doar că, și aici începe adevărata absurditate,  Gheorghe Tincu achitase toate facturile la zi, iar compania nu i-a notificat oficial vreo datorie. Cu toate acestea, Apavital SA și-a permis să-l trateze ca pe un infractor, să-i îngrădească accesul la igienă, sănătate și demnitate umană, în dispreț total față de contractul încheiat și lege. Când a cerut explicații, i s-a arătat pe un telefon o semnătură pe care susține că nu o recunoaște. Nici proces-verbal de intervenție nu i s-a oferit. Când a insistat, șeful echipei l-a mințit că… nu e el la telefon.

De la o fântână la o vendetă administrativă

Cazul are rădăcini mai adânci. Gheorghel Tincu și-a construit casa înainte de introducerea utilităților în zonă. A forat o fântână, și-a montat o pompă submersibilă Grundfos, a realizat o instalație completă pentru a se alimenta cu apă din sursă proprie. Toate acestea, cu ani buni înainte de conectarea la rețeaua publică. În 2015-2016, a încheiat legal contractul cu Apavital pentru apă și canalizare, compania luând la cunoștință de instalația preexistentă și acceptând-o fără rezerve.

Șapte ani mai târziu, Apavital îl acuză pe Gheorghe Tincu că ar deversa apă din fântână în sistemul public de canalizare fără plată. Nu aduce însă nicio dovadă în spijinul acestei acuzații. Niciun contor, nicio înregistrare, niciun raport tehnic. Totul se bazează pe presupuneri și suspiciuni. În baza acestora au și acționat la tăierea accesului la servicii vitale ale unui client, în dispreț față de lege și față de demnitatea umană.

Cazul a ajuns în instanță, unde Judecătoria Iași i-a dat dreptate pensionarului.  Apavital a fost obligată să reia serviciul și să sigileze robineții care permit eventualul acces din fântână, o soluție simplă și legală, care putea fi aplicată încă din 2021. Judecătorii au demontat punct cu punct acuzațiile Apavital, evidențiind lipsa de notificare, absența probelor, nerespectarea clauzelor contractuale și, mai ales, faptul că presupusul debit nu a fost niciodată notificat oficial.

Documente fabricate, semnături contestate, minciuni la telefon

Este greu de ignorat imaginea unei companii care operează ca o structură de forță: echipe care intervin fără notificare, folosind metode radicale (turnare de beton în conducte), fără să ofere explicații, fără să se identifice, fără să comunice oficial documentele întocmite. Un angajat al Apavital a prezentat o „semnătură” de pe un așa-zis document de înștiințare, semnătură pe care beneficiarul nu a recunoscut-o, și pentru care nu s-a putut prezenta originalul. Totul a fost arătat pe ecranul unui telefon, într-o manieră demnă de un grotesc administrativ.

„Puneţi apă potabilă în cadă, dar n-o puteţi deversa. Folosiţi WC în curte” – Apavital 2022

E greu de imaginat că în 2022 un cetățean român, plătitor la zi, poate fi forțat să-și sape WC-ul în curte, din ordinul unei companii care pretinde că oferă „servicii de utilitate publică”. În timp ce Tincu Gheorghe suferea, în plină iarnă, într-un colț de grădină, fără canalizare, Apavital se ascundea în spatele unor acuzații lipsite de probe și refuza dialogul. Gheorghe  Tincu a relatat în instanță că a fost umilit, afectat psihic și fizic, că și-a pierdut somnul și liniștea, și că a fost tratat ca un infractor, într-o acțiune care a semănat mai degrabă cu o intimidare organizată decât cu o intervenție legală. A fost o executare silită, nelegală și inumană, care l-a obligat pe omul în vârstă să-și construiască un WC improvizat în curte și să trăiască în condiții demne de Evul Mediu.

Pârâtul mi-a încălcat dreptul la asigurarea igienei, a sănătății şi calităţii vieții, punându-mi grav în pericol sănătatea în condiţiile în care sunt în vârstă de 72 de ani, având afecţiuni cronice cardiace, hipertensiune şi vase de sânge sclerozate la nivel cerebral. Solicitarea pârâtului de bușonare a conductei de canalizare, cu consecințe negative majore asupra satisfacerii nevoilor umane fiziologice precum alimentaţia, eliminarea deşeurilor metabolice şi nemetabolice din organism, a nevoii de respectare a unor reguli minime de igienă privind prepararea hranei, curățarea îmbrăcăminții, a spațiului de locuit, îndeplinirea cu dificultate a normelor de igienă corporală, a avut un impact emoțional puternic asupra mea, perturbându-mi esențial ritmul de somn și producându-mi un stres continuu care accentuează problemele mele de sănătate în ciuda tratamentului medicamentos administrat zilnic la recomandarea medicului”, susține Tincu.

Ce nu vrea Apavital să se afle: 40 de clienți tratați la fel

Poate cel mai grav aspect al acestui caz este dezvăluirea făcută chiar de șeful echipei de intervenție: peste 40 de clienți din zona Iași ar fi fost supuși aceleiași măsuri, respectiv bușonarea conductei de canalizare fără notificare prealabilă. Un abuz în masă, comis sub protecția unei tăceri instituționale, care ar trebui să pună în alertă atât Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC), cât și Consiliul Județean Iași, acționarul majoritar al Apavital SA, un operator de utilități cu monopol care  își calcă în picioare propriii clienți, stăpânit de ani buni de niște bufoni în stare vegetativă.

Apavital SA are responsabilitatea gestionării unui serviciu public vital: accesul la apă și canalizare. Dar atunci când această responsabilitate este transformată într-un instrument de constrângere, de presiune și de intimidare, iar serviciile devin „arme” împotriva propriilor clienți, vorbim de un monstru administrativ scăpat de sub control, o hidră ahtiată doar după satisfacerea propriilor profte materiale, o ininstituție coruptă guvernată de  aroganță, sinecurism, lipsă de transparență, dispreț față de lege și față de oameni. În cazul de față, Apavital a emis facturi pentru servicii de canalizare pe care ulterior le-a considerat… nejustificate (!), susținând că nu există contract pentru canalizare (deși factura le includea), a prezentat o semnătură falsificată pe un „aviz” de bușonare, a refuzat să predea copia procesului-verbal către client și a interzis echipei să mai comunice cu cetățenii (prin ordin verbal de la „șeful de secție”). A venit momentul ca această companie să fie trasă la răspundere, iar autoritățile locale și naționale să își facă datoria: să protejeze cetățeanul, nu structura care îl strivește.

Judecătoria Iași i-a dat dreptate lui Tincu Gheorghe și a sancționat practicile abuzive ale Apavital, obligând compania să sigileze traseele ce permit presupusa deversare din fântână (și nu să-i taie canalizarea), să-i plătească cheltuielile de judecată și să renunțe la pretențiile reconvenționale.

Ce nu a sancționat instanța este tratamentul degradant la care a fost supus un cetățean în vârstă de către Apavital, folosirea unei semnături falsificate, execuția silită în afara cadrului legal contractual sau lipsa oricărei transparențe și comunicări oficiale. Într-o țară normală, cineva ar fi demis, anchetat sau arestat. În Iași, se toarnă beton peste probleme și peste demnitatea oamenilor.

0 0 votes
Article Rating

Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments