În timp ce România ajunge astăzi la un total de 1.305 kilometri de autostrăzi și drumuri expres odată cu inaugurarea unui nou tronson de 15 km din A0, regiunea Moldovei continuă să fie lăsată la coada marilor investiții în infrastructură rutieră.
După 18 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, Moldova dispune de doar 16,27 km de autostradă, reprezentând o umilitoare cotă de 1,25% din rețeaua națională de drumuri rapide – un segment limitat la centura Bacăului (parte din A7), finalizată abia în 2020-2021.
„Situația devine și mai îngrijorătoare în contextul în care, potrivit celor mai recente declarații oficiale, Guvernul intenționează să elimine două secțiuni esențiale ale Autostrăzii Unirii (A8) – Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca – din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), invocând lipsa progresului fizic pe șantier. Această decizie ar bloca practic șansele ca Moldova să fie conectată printr-o infrastructură modernă de vestul și centrul țării, în pofida promisiunilor repetate din ultimii ani”, a declarat Adrian Covăsnianu, vicepreședinte Moldova vrea Autostradă.
Regiunea Moldovei, parte a flancului estic al NATO și graniță estică a Uniunii Europene, rămâne astfel ocolită de investiții strategice, deși rolul său geopolitic și economic este crucial. Între timp, alte regiuni beneficiază de proiecte care stimulează dezvoltarea locală și atrag investiții private.
Societatea civilă cere autorităților să nu abandoneze Autostrada Unirii, să respecte obligațiile asumate prin Master Planul General de Transport și să negocieze transparent cu Comisia Europeană pentru finanțarea tronsoanelor vitale ale A8, parte a rețelei TEN-T centrale cu termen de implementare până în 2030.